در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟ آیا الان زمان مناسبی برای فروش طلا و ورود به بازار املاک هست؟ آیا مهر ۹۹ زمان خوبی برای خروج از بورس هست؟ آیا الان زمان مناسبی برای خرید طلا هست؟

این‌ها نمونه‌ای از سوالات همراهان ما در پیج اینستاگرام مهندس علیرضا عمویی است که تقریبا هر روز از ما پرسیده می‌شود. جناب مهندس علیرضا عمویی در این لایو که در مهر ماه ۱۳۹۹ برگزار شد، به این سوالات جواب داده‌اند.‍

اما پیش از مشاهده توضیحات جناب مهندس علیرضا عمویی، به این سوال پاسخ دهید. آیا شما فردی ریسک پذیر هستید یا ریسک گریز؟ در ادامه توضیح می‌دهیم که موضوع ریسک پذیری از چه جهت دارای اهمیت است و چگونه روی مدل سرمایه گذاری ما اثر می‌گذارد.

برای ورود به بازار سرمایه گذاری در املاک، دوره جامع تجارت املاک مهندس عمویی یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادگیری موارد لازم است. در این دوره مهارت‌هایی مانند کارشناسی ملک، کارشناسی قیمت، مصالحه، چانه زنی و بسیاری موارد دیگر را فرا خواهید گرفت.

ریسک پذیری چرا و چگونه روی مدل سرمایه گذاری ما اثر گذار است؟

اگر از اکثر افراد بپرسیم که ریسک پذیر هستید یا ریسک گریز؟ پاسخ می‌دهند ما اهل ریسک کردن هستیم. اما حقیقت این است که اغلب افراد ریسک گریز هستند.

یکی از دلایل بدیهی برای این موضوع این است که بخش اعظمی از سرمایه اغلب مردم ایران در بازار ملک است. البته قطعا می‌دانید که بازار ملک یکی از کم ریسک‌ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران است.

برخی از افراد با تصور نادرست در خصوص قدرت ریسک پذیری خود وارد بازارهای پر ریسک مثل بورس یا رمزارزها شده و به علت توانایی کم در ریسک کردن، در نهایت ناامید و حتی شاید متضرر شده از این بازارها خارج می‌شوند.

بنابراین پیش از اقدام به سرمایه گذاری، در خصوص ریسک پذیری یا ریسک گریزی با خود رو راست باشید.

چه مدلی باید سرمایه گذاری کنیم؟

چه مدلی باید سرمایه گذاری کنیم؟
نمودار روند تغییرات قیمت طلا طی ۴۰ سال اخیر در ایران

پس از اینکه ریسک پذیری یا ریسک گریزی خود را مشخص کردید، باید مدل سرمایه گذاری خود را تعیین کنید. مقصود از مدل سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت است.

باید آگاه باشید که تریدرها (معامله‌گرها) افرادی هستند که سود خود را از نوسانات روزانه و مقطعی بدست می‌آورند. بنابراین حتی نوسانات جزیی می‌تواند روی سود و زیان آن‌ها اثر گذار باشند.

می‌توان گفت در نقطه مقابل، سرمایه گذاری بلند مدت قرار دارد. در این حالت نوسانات مقطعی برای فرد اهمیت چندانی ندارد. بلکه روند کلی بازار برای وی مهم است. در نتیجه فردی که قصد دارد سرمایه گذاری بلند مدت انجام دهد، تحت تاثیر نوسانات روزانه تصمیم‌گیری نمی‌کند.

در بسیاری از اوقات شاهد این بوده‌ایم که افرادی با قصد سرمایه گذاری بلند مدت وارد بازار طلا، رمز ارزها و… شده‌اند ولی تحت تاثیر نوسانات روزانه، به صورت احساسی تصمیم به خروج از آن بازار گرفته‌اند.

بنابراین در امر سرمایه گذاری بسیار مهم است که هم نگاهی واقع بینانه به ریسک پذیری یا ریسک گریزی خود داشته باشید. هم مدل سرمایه گذاری خود را مشخص کنید و هم رفتار و تصمیمات شما متناسب با مدلی که سرمایه گذاری کرده‌اید باشد.

به عکس زیر و عکس بالا دقت کنید. عکس بالا روند کلی بازار طلا طی ۴ سال گذشته را نشان داده و عکس زیر نوسانات قیمت طلا طی یک بازه زمانی ۵ روزه را نمایش می‌دهد (منبع).

نوسانات ۵ روزه قیمت طلا در بازار ایران
نمودار نوسانات قیمت طلا طی یک بازه زمانی ۵ روزه در ایران

بیشتر بخوانید: آیا خرید مغازه به صرفه است؟  


چیزی که برای تریدرها اهمیت دارد، همین قله‌ها و دره‌ها یا به عبارتی نوسانات قیمت است. اما اگر هدف شما سرمایه گذاری بلند مدت باشد، با نمودار اول سر و کار دارید و همانطور که مشاهده می‌کنید، این نمودارها به وضوح نشان می‌دهند که نحوه تصمیم‌گیری در سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت هستند.

بنابراین پیش از تماشای این ویدئو، مشخص کنید که ریسک پذیر هستید یا ریسک گریز. سپس مدل سرمایه گذاری مناسب خود را تعیین کنید.

https://alirezaamooei.com/?p=1194