چرا آژانس‌های املاک و مشاورین املاک باید بازاریابی اینترنتی املاک را بیاموزند؟ چطور می‌توان از پتانسیل‌های اینترنت و فضای مجازی به نفع کار املاک استفاده کرد؟ چه روش‌هایی برای بازاریابی املاک در فضای مجازی وجود دارد؟ جواب این سوالات را در این مقاله دریافت می‌کنید.

در سال‌های دورتر که اینترنت نفوذ چندانی بین مردم نداشت (دهه ۸۰ و حتی اوایل دهه ۹۰) تنها راه تبلیغات و بازاریابی برای مشاورین املاک، تبلیغات محیطی و استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی بود. همین موضوع باعث می‌شد هر مشاور املاک توان گسترش حوزه فعالیت خود را نداشته باشد.

چرا که تنها راه برای گسترش محدوده فعالیت یک بنگاه املاک (که البته راه موثری بود و هم اکنون نیز موثر است) این بود که دفتر املاک جدید در منطقه جدیدی راه‌اندازی کنید. اما در سال‌های اخیر، با ورود اینترنت به زندگی روزمره مردم، ورق کاملا برگشته است.

در سال‌های اخیر نه تنها مردم بسیاری از کارهای روزمره خود، از قبیل پرداخت قبوض، خرید و… را با استفاده از اینترنت انجام می‌دهند. بلکه از اینترنت برای برقراری ارتباط، وقت گذرانی و تفریح و سرگرمی نیز استفاده می‌کنند.

حقیقت این است که در این سال‌ها مردم بخش زیادی از زمان خود را در اینترنت به سر می‌برند. بنابراین اینترنت قطعا فضای مناسبی برای بازاریابی برای املاک و مشاورین املاک است. با توجه به پتانسیل اینترنت، مشاورین املاک برای دیده شدن دیگر محتاج تاسیس دفتر املاک در مناطق جدید نیستند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت برای رشد و توسعه کار املاک، باید از اینترنت استفاده کنیم. اما سوال این است که بازاریابی اینترنتی املاک را به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی املاک، چگونه و با چه روش‌ها و ابزاری باید انجام دهیم؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

چه روش‌ها و ابزارهایی برای بازاریابی اینترنتی املاک وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید از یک سو بهره‌برداری حداکثری از اینترنت را داشته باشید و از سوی دیگر زمان، انرژی و هزینه خود را بیهوده در این راه هدر ندهید، باید با روش‌ها و ابزارهای مختلف بازاریابی اینترنتی آشنا بوده و میزان کارایی و نحوه اثرگذاری هر یک در کار املاک را بدانید.

به همین دلیل، مجموعه مهندس علیرضا عمویی در ادامه این مقاله شما را با ابزارها، روش‌ها و امکانات موجود در فضای اینترنت آشنا کرده، روش و هدف استفاده از هر یک از این ابزارها و میزان موثر بودن آن‌ها برای بازاریابی در حرفه املاک را توضیح می‌دهد.

به طور کلی ابزارهایی که در اینترنت وجود دارند و از آن‌ها می‌توان برای بازاریابی اینترنتی املاک استفاده کرد را می‌توان به ۵ دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. پیام‌رسان‌ها
  3. سایت‌ها مختلف
  4. سایت شخصی
  5. سایت‌ها و برنامه‌های موبایلی آگهی ملک مثل دیوار و شیپور

هر یک از ۵ ابزار بالا ویژگی‌های خاص خود را دارند. بنابراین در استفاده از هر یک، باید با توجه به ویژگی‌های آن ابزار عمل کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. مثلا اگر همانطور که از دیوار و شیپور استفاده می‌کنید، از اینستاگرام استفاده کنید، مایوس می‌شوید.

در ادامه ویژگی‌ها، روش استفاده و نحوه اثرگذاری هر یک از این ابزارها در بازاریابی اینترنتی املاک را توضیح می‌دهیم.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی املاک

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی املاک
شبکه‌های اجتماعی ابزاری مناسب برای رسیدن به مخاطبان گسترده هستند.

بر اساس آنچه در بالا گفتیم، ابتدا ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی را توضیح داده، سپس نحوه استفاده و میزان اثرگذاری آن در کار املاک را شرح می‌دهیم.

در حال حاضر در ایران دو شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام و توییتر مورد استفاده هستند. البته توییتر به علت فیلتر بودن استفاده کنندگان کمتری نسبت به اینستاگرام دارد.

ویژگی اصلی شبکه‌های اجتماعی این است که شما را به مخاطبان بسیاری از سراسر کشور متصل می‌کند. وجود قابلیتی مثل هشتگ و پیشنهاد محتواهایی که احتمالا به آن‌ها علاقه دارید (با استفاده از هوش‌مصنوعی) در شبکه‌های اجتماعی، امکان برقراری ارتباط با عده‌ی کثیری از مردم را برای شما آسان می‌کند.

اما دو واقعیت در مورد شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که باید با توجه به آن‌ها در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها برای کار املاک تصمیم‌گیری کنید:

  1. کار املاک در اغلب موارد محلی بوده و محدود به منطقه‌ی خاصی از یک شهر است.
  2. مردم برای پیدا کردن ملک یا فروش ملک به شبکه‌های اجتماعی مراجعه نمی‌کنند.

همانطور که گفتیم ویژگی اصلی شبکه‌های اجتماعی این است که شما را افراد مختلف از سراسر کشور متصل می‌کند، حال آنکه مشتریان املاک اغلب محلی هستند. این حقیقت به ما می‌گوید که صرف انرژی در اینستاگرام برای اغلب املاک منطقی نیست.

البته این گفته استثناهایی نیز دارد. مناطقی مثل شمال کشور که مشتریانی از سراسر ایران دارند، می‌توانند به خوبی از این ویژگی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

موضوع بعدی این است که اگر بخواهیم در شبکه‌های اجتماعی، مثل دیوار و شیپور فایل عرضه کنیم، به نتیجه‌ی خاصی نمی‌رسیم. زیرا مردم در اینستاگرام و توییتر دنبال خرید و فروش خانه نیستند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توانیم از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی املاک استفاده کنیم؟

روش درست استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی املاک چیست؟

شبکه‌های اجتماعی دیوار و شیپور نیستند که بخواهید اطلاعات فایل را در آن‌ها قرار دهید. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، مردم برای پیدا کردن ملک یا فروختن خانه وارد شبکه‌های اجتماعی نمی‌شوند.

پس کاری که شما برای بازاریابی اینترنتی املاک در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید انجام دهید این است که تلاش کنید اعتماد مردم را نسبت به خودتان به عنوان یک مشاور املاک جلب کنید.

باید تلاش کنید که مخاطب شما را به عنوان یک فرد خبره در امور ملکی بشناسد. فردی که می‌تواند برای دریافت مشاوره به او مراجعه و اعتماد کند. اگر بتوانید در انجام این کار موفق باشید، رسالت خود در شبکه‌های اجتماعی را به درستی انجام داده‌اید.

موفقیت در اینستاگرام به شدت وابسته به محتوای تصویری است. اما توییتر بیشتر وابسته به محتوای متنی است. بنابراین فعالیت در توییتر نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی بسیار کمتری برای تولید محتوا است.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مخاطبان اینستاگرام در ایران بیش‌تر از توییتر است. مخاطبان اینستاگرام از تمامی اقشار جامعه هستند ولی مخاطبان توییتر خاص‌تر هستند.

به هر حال فعالیت در اینستاگرام و توییتر برای مشاورین املاک سودمند است. نکته اساسی این است که شخص شما باید توانایی تولید محتوای باکیفیت و جذاب برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی را دارا باشد.

پیش‌تر به صورت مفصل در خصوص نحوه فعالیت مشاورین املاک در اینستاگرام در مقاله: «آموزش جامع تبلیغات املاک در اینستاگرام». اگر تمایل دارید بازاریابی اینترنتی املاک در اینستاگرام را آغاز کنید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

مجددا یادآوری می‌کنیم، هر چه بازه مشتریان شما گسترده‌تر و محدوده کاری شما پر متقاضی‌تر باشد، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر برای شما منطقی‌تر است. اما اگر محدوده فعالیت شما گسترده نیست، احتمالا نتیجه خاصی از حضور در شبکه‌های اجتماعی بدست نمی‌آورید.

جایگاه پیام‌رسان‌ها در بازاریابی اینترنتی املاک

جایگاه پیام‌رسان‌ها در بازاریابی اینترنتی املاک
پیام‌رسان‌ها ارتباط با مشتری را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

برای توضیح ویژگی‌های پیام‌رسان‌ها، آن‌ها را با شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنیم. از دید اکثر افراد پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام و واتساپ تفاوت چندانی با یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام ندارند. اما پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تفاوتی بنیادین دارند.

در پیام‌رسان‌ها نه خبری از استفاده از هشتگ برای رسیدن به حجم عظیمی از محتواست، نه خبری از پیشنهاد محتوای مورد علاقه شما بر اساس هوش‌مصنوعی. به عبارتی می‌توان گفت در پیام‌رسان‌ها تنها به محتواهایی دسترسی دارید که دوستان و آشنایان با شما به اشتراک می‌گذارند.

در واقع در شبکه‌های اجتماعی امکان جذب مخاطبان جدیدی که تا پیش از این هرگز آن‌ها را ندیده بودید به راحتی فراهم است اما در پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام و واتساپ چنین نیست.

پس کاربرد پیام‌رسان‌ها در بازاریابی اینترنتی املاک چیست؟ باید از پیام‌رسان‌ها با هدف راحت‌تر کردن ارتباط با مشتری استفاده کنید. مثلا اگر از کانال تلگرام برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید، خیلی زود ناامید می‌شوید.

اما اگر کانال تلگرام یا گروه‌های خصوصی واتساپ را با این هدف راه‌اندازی کنید که مشتریان شما ارتباط راحت‌تری با شما داشته و دسترسی راحت‌تری به فایل‌ها شما داشته باشند، انتخاب درستی کرده‌اید.

پس نباید روی پیام‌رسان‌ها برای جذب مشتری جدید یا فایل جدید حساب باز کرد. بلکه کاربرد پیام‌رسان‌ها در بازاریابی اینترنتی املاک، ارائه خدمات بهتر، راحت‌تر و سریع‌تر به مشتریان فعلی است.


بیشتر بخوانید: دور زدن مشاور املاک


چطور از سایت‌های مختلف برای بازاریابی املاک استفاده کنیم؟

منظور از استفاده از سایت‌ها مختلف برای بازاریابی املاک، تبلیغ در این سایت‌ها است. ویژگی اصلی سایت این است که ما را با مخاطبان گسترده‌ای وصل می‌کند. البته در این خصوص یک تفاوت اساسی بین سایت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

هر سایتی با توجه به حوزه فعالیت خود، بخش خاصی از جامعه را پوشش می‌دهد. مثلا شاید سایتی که در زمینه آشپزی فعالیت دارد، با سایتی که در حوزه اخبار اقتصادی فعال است، هیچ مخاطب مشترکی نداشته باشند.

بنابراین، اگر خواستید برای بازاریابی املاک خود به سایتی سفارش تبلیغات دهید، باید به این ۲ نکته توجه داشته باشید:

  1. اگر محدوده کار شما کوچک است، تبلیغ در سایت برای شما مناسب نیست.
  2. باید سایتی را انتخاب کنید که حوزه فعالیت آن با کار املاک متناسب باشد.

البته اگر در شهرستان کار می‌کنید و سایتی وجود دارد که مخاطبان آن از همان شهرستان هستند، می‌تواند گزینه مناسبی برای تبلیغات باشد. البته دقت داشته باشید که حوزه کاری آن سایت باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان شما و مخاطبان آن سایت با هم همپوشانی داشته باشند.

مثلا اگر سایتی هست که مخاطب آن کودکان هستند، قطعا برای تبلیغ املاک مناسب نیست. مخاطبان سایت باید به گونه‌ای باشند که دیدن تبلیغ شما در آن سایت، آن‌ها را به مشتری شما تبدیل کند.

آیا سایت شخصی گزینه‌ی مناسبی برای بازاریابی املاک هست؟

آیا سایت شخصی گزینه‌ی مناسبی برای بازاریابی املاک هست؟
هزینه‌های داشتن سایت شخصی محدود به راه‌اندازی سایت نیست.

اگر بخواهیم حرف آخر را اول بگوییم، جواب منفی است. سایت شخصی گزینه‌ی مناسبی برای بازاریابی اینترنتی املاک نیست. بنابراین، پول و وقت خود را برای راه‌اندازی سایت شخصی املاک هدر ندهید. اگر می‌پرسید چرا؟ ادامه مقاله را مطالعه کنید.

اولین دلیل این است که سایت مخاطب می‌خواهد. بدون داشتن مخاطب سایت هیچ کارکردی ندارد. ویژگی تمام موارد و ابزارهای قبلی این بود که به نحوی، شما را با مخاطب پیوند می‌داد. اما سایت شخصی این گونه نیست.

به عبارت دیگر، پس از آماده شدن سایت شخصی، تازه اصل ماجرای بازاریابی شروع می‌شود. شما باید برای جذب مخاطب به سایت خود استراتژی داشته باشید. برای اینکار به نیروهای متخصص نیاز دارید. نیروهای مثل متخصص سئو (SEO: Search Engine Optimazation)، متخصص تولید محتوا و… .

باید برنامه مشخصی برای جذب مخاطب طراحی کنید. مشتری را چگونه می‌خواهید به سایت خود بیاورید؟ با تبلیغات؟ تبلیغ در کجا؟ مشتری چرا باید وارد سایت شما شود؟ دیدن فایل‌های شما؟

در نهایت اصلی‌ترین مشکل برای راه‌اندازی سایت املاک این است که رقیب اصلی شما در این حوزه، سایت‌های دیوار و شیپور هستند. قطعا شما در این زمینه توانایی رقابت با دیوار و شیپور را ندارید. بنابراین اگر در فکر این هستید که فایل‌های خود را از طریق سایت شخصی عرضه کنید، این فکر را فراموش کنید.


بیشتر بخوانید: استعلام فرم ج اینترنتی


جایگاه دیوار و شیپور در بازاریابی املاک چیست؟

اصلی‌ترین ابزار مشاور املاک برای بازاریابی اینترنتی املاک، دیوار و شیپور هستند. البته می‌توان گفت در حال حاضر، دیوار با اختلاف زیادی جلوتر از شیپور قرار دارد.

ویژگی اصلی دیوار و شیپور برای بازاریابی املاک این است که دقیقا فردی که به دنبال ملک است از دیوار و شیپور استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید یقین داشته باشید که حضور در دیوار و شیپور، شما را به طور مستقیم به مشتری وصل می‌کند.

البته منظور ما از مشتری، مشتری واقعی نیست. بحث تشخیص خریدار و فروشنده واقعی موضوع جداگانه‌ای است که از اهمیت زیادی هم برخوردار است. اما مسئله این است که شما در دیوار و شیپور با افرادی سر و کار دارید که قطعا دنبال ملک هستند. اما در سایر ابزارها اینگونه نیست.

همین موضوع است که دیوار و شیپور را به ابزاری ارزشمند برای بازاریابی اینترنتی تبدیل می‌کند. البته برای استفاده از این ابزار ارزشمند، باید رسالت و وظیفه هر بخش از آگهی‌های دیوار و شیپور را به درستی بدانید تا بازاریابی موفقی داشته باشید.

در ادامه وظیفه هر بخش از آگهی در این ابزارها و فرایندی که باید تا انتها طی شود را توضیح میدهیم:

  • وظیفه عنوان آگهی: ایجاد جذابیت برای باز کردن آگهی و خواندن متن آگهی.
  • وظیفه متن آگهی: ایجاد جذابیت برای تماس با مشاور.
  • وظیفه مشاور در پاسخگویی به تلفن: ایجاد جذابیت و متقاعد کردن مشتری برای بازدید از ملک.
  • وظیفه مشاور در بازدید از ملک: رساندن مشتری به جلسه فروش.
  • وظیفه جلسه فروش: نهایی کردن معامله، جلب رضایت طرفین، عقد قرارداد و دریافت کمیسیون.

البته کاربرد دیوار و شیپور به همین جا ختم نمی‌شود. حضور پیوسته شما در این ابزارها، کمک قابل توجهی به شناخته شدن شما و ثبت برند شما در ذهن مشتری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت از دیوار و شیپور حتی می‌توان برای جذب فایل نیز به صورت غیر مستقیم بهره‌مند شد.

برای آموزش کامل آگهی نویسی و پاسخگویی تلفنی، از جمله تکنیک‌های جذب مشتری در هر بخش از آگهی دیوار و شیپور و همینطور روش‌های برند سازی املاک در این ابزارها می‌توانید محصول «آموزش آگهی نویسی و پاسخ گویی تلفنی»را دریافت کنید.

جمع بندی

هر چند دیوار و شیپور اصلی‌ترین ابزار بازاریابی مشاورین املاک به حساب می‌آیند، اما توصیه می‌کنیم برای گسترش فعالیت خود و کسب درآمد بیش‌تر، از ابزارهای دیگر برای بازاریابی اینترنتی املاک غافل نشوید. به غیر از سایت شخصی که چندان توصیه نمی‌کنیم، بد نیست برای هر یک از ابزارهای دیگر زمان بگذارید.

البته زمان و هزینه‌ای که برای هر یک از این ابزارها صرف می‌کنید، باید متناسب با اثرگذاری آن‌ها و همچنین توانایی خود شما باشد.

توصیه می‌کنیم برای هیچ کدام از ابزارها در ابتدا برنامه مفصلی در نظر نگیرید. بلکه ابتدا به صورت حداقلی کار را شروع کرده و اگر متناسب با فعالیت خود بازخورد دریافت کردید، به مرور کار در آن ابزار را گسترش دهید.

این نکته را فراموش نکنید که از هر یک از این ابزارها، انتظاری متناسب با ویژگی‌ها و کارکرد همان ابزار داشته باشید. تصور نکنید تمام این ابزارها باید مثل دیوار باشند. در نهایت اگر فعالیتی متناسب با هر یک از این ابزارها داشته باشید، به مرور خود را از سایر مشاورین املاک متمایز کرده و رشد و درآمد بیشتر بدست می‌آورید.

در این مقاله تلاش کردیم چشم‌انداز روشنی از بازاریابی اینترنتی املاک، ابزارها و روش‌های آن به شما عزیزان ارائه کنیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، سوال خود را در بخش نظرات در انتها این مقاله ثبت کنید. در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

https://alirezaamooei.com/?p=1288