پایین‌تر بودن قیمت ملک اوقافی جذاب و حتی وسوسه کننده است، اما همیشه خرید ملک اوقافی با نگرانی‌هایی همراه است. در صورتی که برای خرید چنین املاکی شک و تردید دارید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که خرید ملک اوقافی برای شما خوب است یا نه. همچنین ممکن است برخی از افراد به خاطر پایین‌تر بودن قیمت این نوع از املاک، به سرمایه گذاری در آن فکر کنند. با مطالعه این مقاله متوجه می‌شوید آیا خرید املاک اوقافی می‌تواند سرمایه گذاری خوبی باشد یا خیر؟

خرید ملک اوقافی خوب است یا نه؟

در صورتی که در مورد خرید ملک اوقافی نگران درد سرهای مختلف یا مشکلات شرعی و غیره هستید، بهتر است این نگرانی‌ها را کنار بگذارید. چون اغلب این نگرانی‌ها واقعیت ندارند. قبلا در این رابطه توضیحات لازم را خدمت شما ارائه کرده‌ایم.

مطالعه کنید: چرا قیمت ملک اوقافی و شخصی متفاوت است؟ با تصورات اشتباه درباره مشکلات املاک اوقافی آشنا شوید

امیدواریم با مطالعه مقاله بالا متقاعد شده باشید که بیش‌تر تصوراتی که درباره علت پایین‌تر بودن قیمت املاک اوقافی نسبت به املاک شخصی وجود دارد، اشتباه و غیر واقعی است.

اگر نگرانی‌های معامله یک ملک اوقافی که ریشه در واقعیت ندارد را کنار گذاشته باشید، متوجه می‌شوید که خرید ملک اوقافی هیچ مشکل و درد سر خاصی ندارد. بنابراین معامله املاک وقف شده به طور کل بد نیست.

اما در چه شرایطی معامله خانه اوقافی خوب است؟ طبیعتا اگر بودجه و پول ما برای خرید یک خانه شخصی کافی باشد، بهتر است خانه شخصی خریداری کنیم، چرا که هم مالکیت اعیان متعلق به ماست و هم مالکیت عرصه.

مطالعه کنید: چطور اوقافی بودن ملک را تشخیص دهیم؟

در شرایطی که پول کافی برای خرید خانه شخصی نداشته باشیم، خرید ملک اوقافی راه حل بسیار مناسبی برای خانه دار شدن است. بنابراین به جای اینکه برای تامین کمبود بودجه خود به قرض کردن فکر کنیم، می‌توانیم به خرید خانه اوقافی فکر کنیم.

آیا خرید ملک اوقافی می‌تواند فرصتی برای سرمایه گذاری به حساب آید؟

آیا خرید ملک اوقافی می‌تواند فرصتی برای سرمایه گذاری به حساب آید؟
در موضوع سرمایه گذاری در ملک اوقافی باید دقت کنید که فقط اعیان ملک متعلق به شماست

حالا که متوجه شده‌ایم خرید ملک اوقافی درد سرهایی را که مردم فکر می‌کنند ندارد و در کل می‌تواند راه حل مناسبی برای خانه دار شدن ما باشد، شاید این سوال برای شما ایجاد شود: «آیا خرید ملک اوقافی می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد؟»

مطالعه کنید: نکات مهم در نقل و انتقال ملک اوقافی

اگر این سوال به ذهن شما هم رسیده احتمالا به این دلیل است که خرید ملک در کشور ما برای خیلی‌ها نوعی سرمایه گذاری به حساب می‌آید (که البته در اکثر مواقع فکر اشتباهی است). حالا که می‌توان یک ملک را بدون درد سر با قیمت پایین‌تر خریداری کرد، چرا خود را از این سرمایه گذاری محروم کنیم؟

اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید باید بدانید در اشتباه هستید. برای اینکه متوجه شوید چرا خرید ملک اوقافی نمی‌تواند سرمایه گذاری خوبی به حساب آید به چند نکته اشاره می‌کنیم:

1- سرمایه گذاری در بازار ملک به چه معناست؟

وقتی بحث سرمایه گذاری در بازار ملک مطرح می‌شود، یعنی شما ملکی را می‌خرید به این نیت که بعد از مدتی، رشدِ ارزش آن ملک از رشدِ نرخ تورم بیش‌تر شود. یعنی می‌خواهید با خرید یک ملک و فروش آن بعد از مدتی، سود قابل توجهی به دست آورید.

بنابراین اگر نیت سرمایه گذاری در بازار ملک را دارید، باید در خرید ملک به نکته‌ای که گفته شد توجه داشته باشید. یعنی باید ملکی را انتخاب کنید که با گذشت زمان، رشد قیمتی مناسبی را تجربه کند.

2- خرید زیر قیمت بازار، فروش زیر قیمت بازار

به دلایلی که در مقالات دیگر توضیح داده شد، قیمت ملک اوقافی از قیمت املاک مشابه پایین‌تر است. به خاطر داشته باشد که موقع فروش این ملک، آن دلایل همچنان وجود دارند. بنابراین قطعا در زمان فروش هم مجبور هستید ملک را با قیمتی پایین‌تر از املاک شخصی مشابه بفروشید.

 هر چند این نکته بدیهی است، اما گاهی اوقات دیده‌ایم که بعضی‌ها در خرید ملک اوقافی به همین نکته بسیار ساده هم توجه نمی‌کنند. چرا که پایین‌تر بودن قیمت این املاک، فرد را به شدت وسوسه کرده و با نیت رسیدن به سود زیاد، بدون بررسی جوانب کار، اقدام به خرید می‌کند.

3- افزایش سن بنا، کاهش قیمت ملک

نکته‌ی بسیار مهم بعدی که توجه به آن بسیار ضروری است و ما در مقالات مختلفی که درباره املاک اوقافی در سایت گروه تحقیقات بازار مسکن علیرضا عمویی نوشته‌ایم توجه زیادی به آن کرده‌ایم، این است که در یک ملک اوقافی، شما صرفا مالک اعیان ملک هستند.

هر چیزی که در عرصه (زمین آن ملک) به دست بشر ساخته شده باشد، اعیان به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های اعیان (چه ساختمان باشد، چه درختان یک باغ) این است که به مرور زمان از بین می‌رود.

خیلی واضح است که با گذشت زمان هر ساختمانی فرسوده می‌شود. این امر باعث کاهش قیمت اعیان می‌شود. بنابراین، در املاک اوقافی که تنها مالکیت اعیان به شما تعلق دارد، به مرور زمان ارزش ملکی که خریداری کرده‌اید کاهش می‌یابد.

پس می‌توان نتیجه گرفت، اگر نیت سرمایه گذاری دارید، خرید یک خانه اوقافی اشتباهی بزرگ است، اما اگر نیت شما صاحب خانه شدن و زندگی در آن خانه یا استفاده شخصی از آن ملک بدون هدف سرمایه گذاری است، خرید ملک اوقافی برای شما کاری بسیار عاقلانه است.

امیدواریم با خواندن این مقاله در خصوص خرید ملک اوقافی به نتیجه رسیده باشید و با اطمینان تصمیم خود را عملی کنید. اما اگر همچنان سوالات یا ابهاماتی برای شما در خصوص خرید املاک اوقافی وجود دارد، سوالات خود را در قسمت نظرات در انتهای همین نوشته برای ما ارسال کنید.

https://alirezaamooei.com/?p=1355