خریداران ملک معمولا در دو دسته جای می‌گیرند. دسته اول کسانی هستند که ملک را برای استفاده شخصی خریداری کرده و گروه دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که بیشتر به دنبال کسب سود از انجام این کار هستند. اما هر دو گروه معمولا به هنگام خرید یک سوال مشخص در ذهن دارند و آن این است که بهترین زمان خرید ملک چه زمانی است؟

تجربیات و تحلیل‌های بازار مسکن در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که در هر دوره زمانی یک سری فراز و نشیب‌هایی برای این بازار رخ می‌دهد. در اینجا هر کدام از دو گروه یاد شده باید استراتژی متفاوتی را در پیش بگیرند. چون اهداف متفاوتی دارند.

معمولا افرادی که برای استفاده شخصی قصد خرید ملک را دارند؛ یا مستاجر بوده یا آنکه برای پیدا کردن ملک مناسب‌تر دست به خرید می‌زنند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران، بیشتر به دنبال بیشینه کردن سود خود از طریق خرید و فروش ملک هستند.

در این مقاله قصد داریم تا براساس دوره‌های زمانی مشخص، به این سوال پاسخ دهیم که بهترین زمان خرید ملک برای خریداران شخصی و سرمایه‌گذاران چه زمانی است. پس اگر جزء این دو گروه هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین زمان خرید ملک برای استفاده شخصی چه زمانی است؟

پاسخ به این سوال بسیار روشن و کوتاه است. بهترین زمان خرید مسکن برای استفاده شخصی، زمانی است که خریدار پول کافی برای خرید ملک را در اختیار داشته باشد و فارغ از وضعیت بازار و شرایط آن باید دست به خرید بزند. این داستان برای سرمایه‌گذاران متفاوت بوده و آنها باید استراتژی دیگری را پیش ببرند. اما چرا؟

در پاسخ باید گفت که خریداران واقعی که صرفا به دنبال استفاده شخصی از ملک هستند، ممکن است با سال‌ها پس‌انداز خود منتظر خرید خانه بوده باشند و هر گونه تعلل یا ریسکی ممکن است منجر به از دست رفتن فرصت خرید برای آنها شود.


حتما بخوانید: آموزش نکات مهم در خرید خانه کلنگی


بنا به دلایل مختلف خریداران شخصی باید در هر دوره زمانی و فارغ از وضعیت بازار در صورت دارا بودن شرایط دست به خرید بزنند و نباید منتظر کاهش قیمت‌ها یا موارد دیگر باشند.

در ادامه برای روشن شدن قضیه و چرایی آن، به دوره‌های زمانی مختلف وضعیت بازار مسکن و شرایط افراد جهت خرید ملک شخصی اشاره کوتاهی می‌کنیم.

دوره‌های مختلف وضعیت بازار مسکن و استراتژی ثابت خریداران شخصی

داده‌های آماری از سالیان گذشته به ما نشان می‌دهد که بازار مسکن در ایران معمولا در یکی از چهار روند زیر به سر می‌برد. در ادامه ضمن توضیح وضعیت بازار در هر کدام از این روندها، به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا بهترین زمان خرید مسکن و خانه برای خریداران شخصی هر زمانی است که فارغ از وضعیت بازار؛ شرایط برای آنها فراهم باشد.

دوران رکود بازار مسکن

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که دوران رکود بهترین زمان خرید ملک جهت استفاده شخصی است. اما واقعیت چیست؟

در دوران رکود همانند سال 1400 شاید در ابتدا قیمت مسکن نسبت به دوران رونق افت کمی را تجربه کند، اما باز هم قیمت‌ها روند صعودی در پیش خواهند گرفت. با این تفاوت که دیگر خبری از جهش‌های بالا نیست و معمولا درصدی پایین‌تر از تورم رشد خواهد کرد.

با این اوصاف منطقی نیست شخصی که سال‌ها پس‌انداز کرده، اکنون به امید کاهش قیمت‌ها دست نگه دارد.  چون ملک سرمایه کلانی محسوب می‌شود و معمولا فروشندگان در این دوران حاضر نیستند که تخفیف‌های محسوسی به خریداران بدهند.

دوران گذار از رکود به رونق

اما در دوران گذر از رکود به رونق، قیمت‌ها آرام آرام شروع به جهش می‌کنند تا در آینده‌ای نزدیک وارد دوران رونق شویم. در اینجا نیز منطقی نیست که افراد برای خانه‌دار شدن، تعلل کنند و اگر سرمایه لازم را در اختیار دارند، بهتر است سریعا اقدام کنند.

دوران رونق بازار مسکن

بعد از آن دوران رونق فرا می‌رسد. در دوران رونق قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش پیدا کرده و هر روز تعلل خریدار، باعث از دست رفتن موقعیت‌های مناسب برای خرید خواهد شد. برای نمونه امکان دارد ملکی طی یک هفته جهش چند درصدی را تجربه کند.

دوران گذار از رونق به رکود

در نهایت به دوران گذار از رونق به رکود می‌رسیم. در این دوران نیز فروشندگان انتظار قیمت‌های بالا را دارند. این در حالی است که خریداران دیگر توان لازم برای پاسخ به این تقاضا را ندارند.

اما چنانچه افراد برای استفاده شخصی قصد خرید ملک دارند، باز هم بهتر آن است که در صورت توان لازم، این کار را انجام دهند. چرا که ممکن است به علت انتظارات بالا، فروشنده قیمت ملک را باز افزایش دهد.

بهترین زمان برای خرید مسکن

بهترین زمان خرید ملک برای سرمایه‌گذاری، ابتدای دوره رونق است.

دوره‌های مختلف وضعیت بازار مسکن و استراتژی ثابت سرمایه‌گذاران ملک

در بخش قبل به ویژگی‌های چهار دوره زمانی بازار مسکن اشاره کردیم که خریداران شخصی باید یک استراتژی مشخص و ثابتی را در خصوص آن داشته باشند.

افرادی هم که به دنبال سرمایه‌گذاری و کسب سود در بازار مسکن هستند، باید فارغ از وضعیت بازار یک استراتژی ثابت در هر کدام از دوران‌های گفته شده داشته باشند.


حتما بخوانید: آیا خرید مغازه به صرفه است؟ 


با این اوصاف؛ بهترین زمان برای خرید ملک جهت سرمایه‌گذاری، ابتدای دوره رونق خواهد بود. چرا که به فاصله زمانی کمی، قیمت‌ها به یکباره جهش بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد و ممکن است سرمایه فرد چندین برابر شود.

این در حالی است که ورود سرمایه‌گذاران به بازار در سایر دوران‌ها، آنها را با ریسک خواب سرمایه مواجه خواهد کرد. چرا که امکان دارد سرمایه آنها به مدت طولانی بازدهی بسیار کمی را داشته باشد و نسبت به تورم یا سایر بازارها دچار زیان شوند.

هر چند که ریسک خواب سرمایه در هر کدام از دوران‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برای نمونه این ریسک در دوران گذار از رکود به رونق نسبت به دوران رکود معمولا کمتر است. اما در هر صورت بهترین زمان خرید ملک جهت سرمایه‌گذاری، همان ابتدای دوره رونق خواهد بود.

عامل زمان در سرمایه‌گذاری فاکتور بسیار مهمی تلقی می‌شود. در بسیاری مواقع این زمان ورود و خروج از بازار است که موفقیت در سرمایه‌گذاری را مشخص خواهد کرد. همچنین افراد انتظار دارند که در یک بازه زمانی مناسب به سودی منطقی دست پیدا کنند تا دچار اصطلاحا خواب سرمایه نشوند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با وضعیت بازار مسکن در دوران‌های مختلف و بهترین زمان برای ورود به بازار جلسه لایو آقای مهندس عمویی در اینستاگرام را در این خصوص حتما مشاهده کنید.

در انتها اگر سوالی در خصوص بهترین زمان خرید ملک دارید، سوال خود را در بخش نظرات در انتهای همین مطلب مطرح کنید. در اولین فرصت به سوال شما پاسخ می‌دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=2764