فایل‌یابی یکی از دغدغه‌های اصلی مشاوران املاک برای جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر است. از گذشته تاکنون شگردهای مختلفی برای فایل‌یابی املاک وجود داشته که در سالیان اخیر بحث تکنولوژی‌های نوین مانند دیوار یا تلگرام نیز بر آن تاثیر گذاشته است.

در این مقاله به دنبال آن هستیم تا روش‌‌های فایل‌یابی در املاک را به زبان ساده توضیح دهیم و به نکات اجرایی و مهم آن اشاره کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فایل‌یابی املاک خالی یا نوساز

یکی از روش‌های مرسوم برای پیدا کردن املاک خالی یا نوساز، پیدا کردن آن‌ها در منطقه محل فعالیت مشاور املاک است. برای این کار می‌توان با گشت‌وگذاری در آن منطقه، املاک خالی یا نوساز را مشاهده کرد.

برای نمونه واحدهایی که پرده ندارند یا چراغ آن‌ها خاموش است، معمولا جرء املاک خالی محسوب می‌شوند. همچنین املاکی که در حال ساخت هستند نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

چنانچه محل فعالیت مشاور املاک بیشتر شامل برج‌های مسکونی باشد، مشاوران املاک می‌توانند از طریق ارتباط‌گیری با لابی‌من برج، از طریق او به فایل‌های خالی دست پیدا کنند. به همین ترتیب می‌توان روش‌های مختلفی را برای فایل‌یابی املاک به کار برد که ما در محصول زیر به صورت جامع به آن اشاره کرده‌ایم.

آموزش ببینید: آموزش فایل‌یابی املاک 

البته باید به این نکته نیز دقت کرد که ممکن است چنین مواردی بنا به هر دلیل برای مشاور املاک تبدیل به فایل نشوند. مثلا ممکن است فرد ملک را برای استفاده شخصی خود بسازد و قصد خرید و فروش یا اجاره آن را نداشته باشد. اما در هر صورت با استفاده از این روش می‌توانید تعدادی فایل نوساز برای خود فراهم کنید.

استفاده از سیستم فایلینگ (پلتفرم‌های املاک)

شاید استفاده از سیستم‌های فایل‌یابی مانند ایران فایل بیشتر برای تهران و کلان‌شهرها کاربرد داشته باشد؛ اما به هر حال یکی از روش‌های مطرح فایل‌یابی املاک است. مشاوران املاک می‌توانند با توجه به محدوده منطقه محل فعالیت، فایل‌های مدنظر خود را پیدا کرده و تماس بگیرند.

البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که تمام مشاوران املاکی که در آن محدوده فعالیت دارند، می‌توانند به اینگونه فایل‌ها دسترسی داشته باشند. بنابراین رقابت بر سر به دست آوردن این فایل‌ها بسیار زیاد بوده و نباید صرفا به آن‌ها اکتفا کرد.

فایل‌یابی املاک در دیوار

پلتفرم دیوار یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن فایل‌های مختلف است. البته در اینجا نیز سایر مشاوران املاک می‌توانند به فایل‌ها دسترسی داشته باشند. اما با رعایت برخی نکات می‌توان گوی رقابت را از سایر همکاران و رقبا برد.

نباید فراموش کرد که دیوار اصلی‌ترین بستر اینترنتی فعالیت مشاوران املاک در چند سال اخیر بوده و همچنان می‌توان به عنوان یکی از منابع مهم فایل‌یابی از آن استفاده کرد. ما در مقاله زیر به چم‌وخم‌های فعالیت تبلیغات املاک در دیوار پرداخته‌ایم که توصیه می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

حتما بخوانید: نکات طلایی تبلیغات املاک در دیوار که مشاوران باید بدانند 

فایل‌یابی از فضای مجازی

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی را برای فایل‌یابی در اختیار مشاوران املاک قرار می‌دهند. تلگرام و اینستاگرم دو شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران هستند که بسیاری از مشاوران املاک به خوبی از آن استفاده می‌کنند. ضمن آنکه سایر ابزارهای دیجیتال مانند وبسایت نیز می‌توانند در این زمینه به مشاور املاک کمک کنند.

نباید فراموش کرد که فضای دیجیتال در سالیان اخیر به واقعیتی غیرقابل انکار برای فعالیت کسب‌وکارها تبدیل شده و یک مشاور املاک هر اندازه که حضور خود را در این فضاها بیشتر کند، امکان دیده شدن و در نهایت فایل‌یابی برای او بیشتر می‌شود.

البته توجه داشته باشید که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اصول و قواعد خود را دارد. به عبارت دیگر نباید توقع داشته باشید فعالیت در اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نتیجه‌ای مشابه فعالیت در دیوار برای شما به همراه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر از نحوه فعالیت در فضای مجازی برای مشاروین املاک، مقالات زیر را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: 

هر آنچه مشاوران باید از تبلیغات املاک در تلگرام بدانند 

آموزش جامع تبلیغات املاک در اینستاگرام 

بازاریابی اینترنتی املاک؛ آموزش نکات و روش‌ها 

تبلیغات پیامکی در فایل‌یابی املاک

استفاده از تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی نیز در برخی مواقع می‌تواند به پیدا کردن فایل مناسب کمک کند. هر چند در اکثر اوقات از آن برای فروش فایل استفاده می‌کنند. اما بسته به موارد مختلف می‌توان از آن برای پیدا کردن فایل نیز استفاده کرد.

میزان بازخورد از این روش به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله اینکه چگونه و با چه کیفیتی این کار را انجام می‌دهید. دوم آنکه در چه محدوده‌ای دست به تبلیغات پیامکی می‌زنند. چرا که در بسیاری از اوقات پیامک‌های تبلیغاتی اساسا خوانده نمی‌شود. با این حال، امتحان کردن این روش نیز خالی از لطف نیست.

حتما بخوانید: 

راهنمای نوشتن بهترین متن پیامک تبلیغاتی برای مشاورین املاک 

چند نمونه پیامک تبلیغاتی فوق‌العاده برای مشاورین املاک 

اعتبار و برندینگ

طبیعی است که در هر کسب‌وکاری از جمله مشاور املاک، داشتن اعتبار و برندینگ مناسب به فایل‌یابی و جذب فایل کمک زیادی می‌کند. یک مشاور املاک می‌تواند به طرق مختلف از جمله در فضای مجازی برای خود اعتبار مناسبی به دست آورد.

فعالیت مناسب در فضای مجازی این ذهنیت را نسبت به مشاور املاک در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که با یک آژانس املاک مورد اعتماد روبرو است. در نتیجه افراد به مرور فایل‌های خود را به او می‌سپارند.

البته باید این نکته را متذکر شد که مشاوران املاک به هیچ وجه نباید انتظار بازدهی کوتاه‌مدت را از طریق فضای مجازی داشته باشند. بلکه برای به دست آوردن اعتبار مناسب و جذب فایل از این طریق، معمولا به فعالیت چندین ساله (حداقل 5 ساله) در این فضا نیاز است.

روابط و شبکه‌سازی

شبکه‌سازی در اکثر کسب‌وکارها اهمیت دارد، اما برای مشاوران املاک می‌تواند معجزه کند. ایجاد ارتباط سازنده با افراد مختلف نقش به‌سزایی در جذب فایل از طریق آن‌ها دارد. ضمن آنکه می‌تواند به جذب فایل‌هایی که معامله راحت‌تری دارند نیز کمک کند. اما با چه افرادی باید شبکه‌سازی کرد؟

یک دسته از این افراد معمولا کسانی هستند که کلا در حوزه املاک فعالیت دارند. برای نمونه افرادی که سازنده یا انبوه‌ساز هستند. هر مشاور املاک باید بتوانند با مجموعه‌ای از این افراد ارتباط برقرار کرده و در بازه‌های زمانی مختلف با آن‌ها ارتباط هر چند کوچک داشته باشند. حفظ ارتباط بسته به هر شخص و جایگاه آن، می‌تواند از طرق مختلف صورت گیرد.

سایر مشتریان

اگر یک مشاور املاک بتواند به درستی وظیفه خود را انجام داده و در جلب اعتماد مشتریان موفق عمل کند، می‌تواند بر روی جذب فایل از طریق مشتریان پیشین نیز حساب ویژه باز کند.

حتما بخوانید: چطور درآمد خود را در املاک افزایش دهیم؟ (راهنمای مشاورین و مدیران)

متاسفانه برخی مشاوران املاک به اشتباه اینطور تصور می‌کنند که هر فردی معمولا یک بار نیاز به خرید ملک در طول عمر خود دارد. بنابراین گاهی اوقات در جلب اعتماد مشتریان کوتاهی‌هایی از جانب آن‌ها صورت می‌گیرد.

اما این تصور از اساس اشتباه است. در صورت ثبت تجربه خوب از معامله با یک مشاور املاک در ذهن مشتری، معمولا افراد مختلف از قبیل دوستان و آشنایان خود را به وی معرفی می‌کند.

جمع‌بندی

تلاش ما این بود که در این مقاله به مهم‌ترین روش‌های فایل‌یابی املاک اشاره کرده و توضیح مناسب دهیم. در میان این روش‌ها، استفاده از دیوار و شبکه‌سازی مناسب می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری در کوتاه‌مدت نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد.

همچنین کسب اعتبار و برندینگ نیز روشی است که در بلندمدت بیشتر می‌تواند اثر خود را نشان دهد. با این حال، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که با کسب آموزش می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در خصوص روش‌های فایل‌یابی املاک، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=2999