شمال کشور به علت آب‌وهوای مناسب، دسترسی به دریا، وجود جنگل و مناظر بکر و زیبا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت ویژه‌ای دارد. از این رو همواره و خصوصا در سالیان اخیر بسیاری فکر خرید ملک در شمال را در سر دارند. اما آیا خرید ویلا در شمال خوب است؟

اگر برای شما هم این سوال مطرح است که آیا خرید ویلا در شمال خوب (به صرفه) است، به احتمال زیاد علاوه بر تفریح تمایل دارید به خرید ویلا در شمال به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنید. بنابراین باید بدانید آیا ویلایی که در شمال می‌خرید پتانسیل رشد دارد؟ البته قطعا منظور از رشد، چیزی فراتر از نرخ تورم است.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید فاکتورهای مهمی که سرمایه‌گذاران در هر سرمایه‌گذاری از جمله خرید ملک در شمال به آن توجه می‌کنند را به طور خلاصه بشناسیم. سپس به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که تاثیر زیادی بر روی افزایش بازدهی خرید ویلا در شمال دارد.

اگر این مقاله را تا انتها مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که خرید ویلا در شمال چرا و چگونه به صرفه است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

خرید ویلا در شمال تا چه اندازه به‌صرفه است؟

اگر بخواهیم دلایل به صرفه بودن خرید ویلا در شمال را بررسی کنیم، باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهیم. البته توجه داشته باشید برای هر فردی ممکن است مجموعه فاکتورهای متفاوتی جهت خرید ویلا در شمال اهمیت داشته باشد. اما آنچه در ادامه توضیح داده می‌شود، عواملی هستند که خرید ویلا در شمال را به یک انتخاب خوب و به صرفه از نظر سرمایه گذاری تبدیل می‌کنند.

در ادامه می‌توانید این عوامل را مطالعه کنید.

آب‌وهوا و در دسترس بودن

آب‌وهوا و در دسترس بودن

شرایط جغرافیایی شمال کشور، باعث افزایش تقاضا برای خرید ملک می‌شود

شمال کشور از آب‌وهوای بسیار خوبی برخودار است و بسیاری از شهروندان شهرهای دور و نزدیک برای تعطیلات مختلف (حتی تعطیلات آخر هفته) به شهرهای شمالی مسافرت می‌کنند. خصوصا آنکه در مابقی شهرهای کشورمان به ندرت می‌توان شرایطی مشابه با شرایط آب‌وهوایی شهرهای شمالی همراه با دسترسی به دریا و پوشش جنگلی پیدا کرد.

از طرفی نباید فراموش کرد که دسترسی به استان‌های شمالی برای بخش زیادی از شهرها و استان‌های نیمه شمالی کشور بسیار راحت و مناسب است. برای نمونه دسترسی به شمال کشور از کلانشهرهای مهم کشور مانند تهران، مشهد، تبریز و سایر شهرها بسیار راحت است.

دسترسی مناسب به شهرهای شمالی تبدیل به یک مزیت قابل توجه برای این مناطق شده است. چرا که امکان دسترسی به مناطق تفریحی دیگر مثل جزایر قشم و کیش مانند شمال فراهم نیست.

شاید بپرسید چرا موضوع دسترسی تا این حد اهمیت دارد؟ پاسخ این است که دسترسی مناسب در کنار شرایط مطلوب آب‌وهوایی و طبیعت زیبا به طور مستقیم روی افزایش تقاضا اثر گذار است. افزایش تقاضا برای خرید ملک در شمال ارزش سرمایه گذاری در شمال را دو چندان می‌کند. چرا که با همین فاکتور می‌توان نتیجه گرفت که رشد قیمت ملک در شمال بیش از نرخ تورم و حتی بیش از اکثر مناطق دیگر کشور است.

بنابراین همانطور که می‌بینید می‌توانید با خرید ویلا در شمال، هم از آن استفاده شخصی کرده و هم اینکه به چشم یک سرمایه گذاری پر سود به آن نگاه کنید.

البته این فاکتور تنها عاملی نیست که خرید ویلا در شمال را خوب و به صرفه می‌کند. در ادامه سایر عوامل را نیز بررسی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: آیا خرید مغازه به صرفه است؟  


کم بودن زمین در شمال

مسئله دیگری که به‌صرفه بودن سرمایه‌گذاری و خرید ویلا در شمال را نشان می‌دهد، کم بودن زمین در این مناطق است. موضوع کم بودن زمین در شمال دارای دو جنبه است:

  1. همانطور که در بخش قبل گفتیم، تقاضا برای خرید ملک در شمال روبه افزایش است و این یعنی کاهش تعداد زمین در شمال
  2. محدودیت‌های قانونی و حقوقی برای ساخت‌وساز در برخی از کاربری‌ها مثل زمین‌های کشاورزی و زمین‌های در اختیار منابع طبیعی

بنابراین طبیعی است که قیمت زمین و ملک در شمال کشور افزایش بیشتری نسبت به سایر مناطق داشته باشد. چرا که هم تقاضا برای آن بالا است و هم عرضه زمین در شمال کم است. این فرمول همیشه درست را فراموش نکنیم.

افزایش تقاضا + کاهش عرضه = رشد قابل توجه قیمت

پیشنهاد می‌کنیم اگر سرمایه گذاری در شمال برای شما جذاب است، حتما مقاله «شمال کجا زمین بخریم؟» را مطالعه کنید

کم‌آبی و مهاجرت به شمال

کم‌آبی و مهاجرت به شمال

مهاجرت به دلیل بحران آب، باعث رشد قیمت ملک در شمال کشور می‌شود

ایران همواره با بحران کم‌آبی و خشکسالی روبرو بوده است. بسیاری از شهرهای مهم ایران مثل اصفهان در مناطقی از کشور واقع هستند که دسترسی خوبی به منابع آبی ندارند. معمولا کم‌آبی و خشکسالی باعث شده تا مردم برخی شهرها برای همیشه به شهرهای شمالی کشور مهاجرت کنند.

برای نمونه می‌توان به مهاجرت مردم سیستان، سمنان، خراسان جنوبی و شمالی به استان گلستان اشاره کرد که بعد از خشک شدن دریاچه هامون و رودخانه هیرمند این اتفاق روی داد. در چند سال اخیر نیز تشدید بی‌آبی و خشکاسالی در برخی مناطق روند مهاجرت به شمال کشور را افزایش داده که نمونه آن را می‌توان در چند وقت اخیر در برخی مناطق مرکزی و جنوبی کشور از جمله اصفهان و خوزستان مشاهده کرد.

همانطور که می‌بینید، جذابیت و در دسترس بودن شمال کشور، کم بودن زمین در شمال و مهاجرت تحت تاثیر بحران آب، موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت ملک در این مناطق می‌شود. بنابراین خرید ملک در این مناطق بعد از مدتی می‌تواند سود مناسبی عاید شما کند.

علاوه بر مواردی که تا اینجا گفته شد، دلایل دیگری وجود دارد که حاکی از این است که مناطق شمالی کشور پتانسیل رشد بیشتری نسبت به بسیاری از کلانشهرها دارند. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

پتانسیل رشد بیشتر مناطق شمالی در مقایسه با کلانشهرها

برخی کلانشهرهای کشور از جمله تهران یا مشهد تراکم بسیار بالایی دارند. از این رو بسیاری از واحدهای مسکونی در این مناطق دارای متراژ پایین‌تر و البته با تراکم بیشتر به نسبت برخی مناطق دیگر از جمله شهرهای شمالی هستند.

این نکته نشان می‌دهد که در کلانشهری مانند تهران مناطق مختلف به اندازه کافی توسعه داده شده‌اند و به ندرت می‌توان منطقه‌ای را پیدا کرد که امکان رشد و پیشرفت داشته باشد.

املاک در تهران یا سایر مناطق پرتراکم اغلب متناسب با تورم بخش مسکن و تورم کل کشور افزایش قیمت دارند. در واقع به نوعی این مناطق به لحاظ تراکم اشباع شده‌اند و امکان پیشرفت و توسعه برای آنها کم است.

این در حالی است که در شهرهای شمالی کشور همچنان تراکم نسبت به کلانشهرها بسیار پایین است. بنابراین در آینده امکان رشد و توسعه بیشتر و به تناسب آن امکان افزایش قیمت علاوه بر رشد ناشی از نرخ تورم نیز وجود دارد.

برای درک بهتر مسئله پتانسیل رشد مناطق مختلف می‌توانید مقاله «آیا خرید مسکن مهر به صرفه است؟» را مطالعه کنید.

بد نیست در ادامه حقایقی را از دل آمار و ارقام بیان کنیم تا یقین پیدا کنید که خرید ویلا در شمال خوب (به صرفه) است.

داده‌های آماری درباره رشد قیمت املاک در شمال کشور چه می‌گوید؟

داده‌های آماری درباره رشد قیمت املاک در شمال کشور چه می‌گوید؟

داده‌های آماری حکایت از رشد چشمگیر قیمت ملک در شمال کشور دارند.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که در چند سال اخیر و در دوره رونق بازار مسکن، قیمت ملک در شهرهای شمالی کشور به مراتب رشد بیشتری را نسبت به قیمت ملک در کلانشهری همچون تهران داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که در دوره رونق اخیر بازار مسکن، رشد قیمت ملک در تهران حدود 8 الی 9 برابر بوده که این رشد در شهرهای شمالی کشور چیزی در حدود 15 برابر یا در برخی مناطق حتی 25 برابر بوده است.


مطالعه کنید: راهنمای تشخیص بهترین زمان خرید ملک


به مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهند خرید زمین و ویلا در شمال کاملا به صرفه است اشاره کردیم. با این حال، می‌توان به عوامل دیگری اشاره کرد. عواملی که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند خرید ویلا در شمال را به ‌صرفه‌تر کند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

انتخاب منطقه مناسب برای خرید ویلا در شمال

یکی از فاکتورهای مهم برای خرید ویلا در شمال این است که در کدام منطقه اقدام به خرید ملک کنیم. طبیعی است که موقعیت جغرافیایی ملک همواره یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین قیمت و میزان بازدهی آن در آینده است. خرید ویلا در شمال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ما در اینجا به برخی گزینه‌ها اشاره می‌کنیم. اما توجه کنید که ارزش هر منطقه ممکن است با گذر زمان تغییر کند. ضمن آنکه در هر شهر نیز برخی نقاط دارای ارزش بیشتری هستند که باید به صورت مشخص و کاملا موردی آن‌ها را بررسی کنید.

اولین نکته برای انتخاب منطقه مناسب خرید ملک در شمال، توجه بیشتر به مناطق شرق استان گیلان و غرب استان مازندران است. این مناطق به دلیل موقعیت و دسترسی مناسب، تقاضای بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند.

در استان مازندران مشخصا شهر نوشهر بنا به دلایلی از اهمیت ویژه‌ای برای خرید ویلا در شمال برخوردار است. از جمله این دلایل می‌توان به  احتمال تبدیل نوشهر به منطقه آزاد در آینده یا احتمال تعیین آن به عنوان مرکز استان مازندران غربی در صورت تقسیم استان، بهره‌برداری از اتوبان تهران شمال در آینده نزدیک و ساخت بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی در آینده نزدیک در این شهر اشاره کرد.

از دیگر شهرهای استان مازندران می‌توان به رامسر، چالوس، چمستان، محمودآباد، نور و کلاردشت اشاره کرد که با درصد کمتری نسبت به نوشهر جزء گزینه‌های بعدی هستند. در میان شهرهای استان گیلان نیز برخی مناطق از جمله لاهیجان، رودسر، بندر انزلی و کیانشهر در اولویت بیشتری برای خرید ملک در شمال قرار دارند.

دسترسی به راه‌های ارتباطی خصوصا آزادراه تهران شمال، دسترسی به دریا و طرح‌های دولت برای توسعه مناطق از جمله طرح تقسیم استان یا مناطق آزاد از جمله فاکتورهایی هستند که به شما در انتخاب منطقه مناسب برای خرید ملک در شمال کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به این پرسش که آیا خرید ویلا در شمال خوب است یا خیر، پاسخ مناسبی بدهیم. پاسخی که براساس واقعیات موجود در بازار و فاکتورهای متعدد بود. توصیه ما این است که قبل از خرید ملک در شمال تحقیق و جستجوی کافی انجام دهید تا از خرید خود بیش‌ترین منافع را کسب کنید.

در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در خصوص سرمایه‌گذاری در شمال، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=3171