بسیاری خانه‌های ویلایی را به واحدهای آپارتمانی ترجیح می‌دهند. عواملی مانند آرامش، حس امنیت، دسترسی بیشتر، حفظ حریم خصوصی و امکان بازدهی بیشتر سرمایه نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها؛ از جمله مهم‌ترین دلایل آن‌ها است. اگر شما هم جزء متقاضیان خرید این واحدهای مسکونی هستید، بهتر است قبل از اقدام با نکات مهم خرید خانه ویلایی آشنا شوید.

در خرید هر ملک مسکونی یا تجاری نکاتی وجود دارند که باید به آن‌ها دقت کرد که از جمله می‌توان به امکانات ملک، مسائل حقوقی و برخی موارد دیگر اشاره کرد. اما ما در این نوشتار قصد داریم تا به طور مشخص به نکات مهم خرید خانه ویلایی اشاره کنیم.

آینده‌نگری در خصوص زمان فروش ملک

اولین نکته صرفا مربوط به خرید خانه ویلایی نبوده و در مورد خرید هر نوع ملکی صدق می‌کند و آن فکر کردن به زمان فروش ملک است. شاید با خود فکر کنید که قصد شما از خرید خانه ویلایی سکونت بلندمدت در آن است. اما نباید این مسئله را فراموش کرد که در اکثر کشورها و خصوصا ایران، ملک یک دارایی است که هر زمان ممکن است بنا به دلایلی قصد فروش آن را داشته باشید.

حتما بخوانید: راهنمای تشخیص بهترین زمان خرید ملک 

بنابراین قبل از خرید بهتر است کمی آینده‌نگری کرده و همانند فردی که قصد سرمایه‌گذاری دارد فکر کنید و به زمان فروش ملک نیز توجه کنید. نکات مهم خرید خانه ویلایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم با فرض پذیرفتن این رویکرد است.

میزان استهلاک و ماندگاری ملک

معمولا افراد خانه ویلایی را برای استفاده شخصی، خریداری می‌کنند. بنابراین ابتدا باید ببینید که میزان استهلاک ملک مورد نظر تا چه اندازه بوده و آیا به بازسازی نیاز دارد یا خیر؟

اگر ملکی نیاز به بازسازی داشته باشد، باید قبل از خرید ملک به آن دقت کرد. چرا که هزینه بازسازی نیز به هزینه ملک اضافه می‌شود. ضمن آنکه میزان استهلاک و میزان هزینه مورد نیاز برای بازسازی آن نیز مهم است که باید به آن توجه کرد.

شمالی یا جنوبی بودن خانه ویلایی

یکی از نکات مهم خرید خانه ویلایی توجه به شمالی یا جنوبی بودن آن است.

شمالی یا جنوبی بودن ملک

شمالی یا جنوبی بودن ملک یکی دیگر از نکات مهم خرید خانه ویلایی است. حیاط ملک جنوبی در پشت خانه قرار دارد که اصطلاحا به آن حیاط خلوت نیز می‌گویند. در ملک جنوبی شما بعد از باز کردن در، وارد ساختمان می‌شوید، اما در ملک شمالی برعکس است.

حیاط ملک شمالی اینگونه است که بعد از باز کردن در اصلی، ابتدا وارد حیاط شده و سپس وارد ساختمان می‌شوید. بسیاری از افراد تمایل به خرید ملک شمالی دارند تا بتوانند از امکانات حیاط آن استفاده کنند. برای نمونه بتوانند درخت بکارند یا بخشی از آن را به باغچه اختصاص بدهند. با این حال، توصیه ما این است که ملک جنوبی بخرند. اما چرا؟

دلیل اول به این موضوع برمی‌گردد که نوسازی ملک جنوبی و اصطلاحا کوبیدن و دوباره ساختن آن، آسان‌تر از ملک شمالی است. این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در آینده هر اتفاقی بیفتد و شما به فکر نوسازی ملک بیفتید.

حتما بخوانید: آموزش نکات مهم در خرید خانه کلنگی 

ضمن آنکه ملک جنوبی برای سازندگان، جذابیت بیشتری نسبت به ملک شمالی دارد. چرا که امکان اجرای نقشه‌های مختلف در ملک جنوبی نسبت به ملک شمالی آسان‌تر است. پس فروش آن نیز در آینده آسان‌تر است.

از طرف دیگر، امکان گنجاندن پارکینگ در ملک جنوبی به هنگام نوسازی، راحت‌تر و امکان‌پذیرتر است. با تمام این اوصاف، توصیه ما این است که در خرید خانه ویلایی بیشتر به دنبال ملک جنوبی باشید. هر چند این تنها معیار و فاکتور نیست.

نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که ملک جنوبی معمولا نورگیری بهتری دارد. ضمن آنکه در صورت نوسازی ملک و تبدیل آن به آپارتمان؛ باز هم وضعیت نورگیری آن از ملک شمالی بهتر است که این مسئله نیز بر میزان تقاضا و به تبع فروش ملک اثر مثبت دارد.

توجه به بر ملک

بر ملک یکی دیگر از نکات مهم خرید خانه ویلایی است. هر اندازه بر ملک بیشتر باشد، طبیعی است که ارزش و قیمت ملک نیز بالاتر است. چرا که اینگونه املاک به هنگام نوسازی یا هنگام فروش جذابیت بیشتری خواهند داشت.

حتی اگر ملک مورد نظر دارای بر زیادی باشد، این قابلیت وجود دارد که به هنگام نوسازی به فکر ساخت دو آپارتمان بود که بازدهی ساخت‌وساز در آن را بسیار افزایش می‌دهد. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که بر ملک تاثیر زیادی بر احداث پارکینگ دارد.

توجه به تراکم ملک

هر اندازه یک خانه ویلایی تراکم بیشتری داشته باشد، طبیعی است که خواهان بیشتری نیز دارد و ارزش آن بالاتر است. خانه ویلایی که تراکم کمی داشته باشد، جذابیت کم‌تری برای نوسازی دارد. چرا که سود کمتری را عاید سازنده می‌کند.

حتما بخوانید: خرید خانه بهتر است یا مغازه؟ (با هدف سرمایه‌گذاری)

برای نمونه ملکی با تراکم 3، نسبت به ملکی که دارای تراکم 4 یا 5 باشد، خواهان کمتری دارد و برعکس. این مسئله چه به هنگام فروش و چه به هنگام ساخت‌وساز بر روی ارزش ملک تاثیر زیادی دارد.

عرض و متراژ کوچه

عرض گذر کوچه نیز به عنوان یک نکته مهم در خرید خانه ویلایی است. طول و عرض کوچه نه تنها بر روی آرامش و نبود ترافیک در آن کوچه نقش دارد، بلکه در آینده ممکن است از برخی جهات دیگر نیز اهمیت پیدا کند.

اگر در آینده فردی به دنبال نوسازی خانه ویلایی خود باشد، در اینجاست که عرض گذر کوچه اهمیت پیدا می‌کند. چرا که عبور و مرور ماشین‌آلات ساختمانی در کوچه‌ای با عرض گذر پایین، دردسرساز است.

سایر نکات خرید خانه ویلایی

طبیعی است که در خرید یک ملک فارغ از ویلایی یا آپارتمانی بودن آن، نکات مهم دیگری نیز وجود دارد. برای نمونه می‌توان به نحوه برخورد و رفتار همسایه‌ها اشاره کرد که چه در خانه ویلایی چه در آپارتمان اهمیت زیادی دارد.

در برخی مواقع یک ملک دارای موارد و نکات خاص خود است. از جمله آنکه ممکن است برخی همسایه‌ها در بازسازی خانه خود بیش از مقدار تعیین شده پیش‌روی کرده باشند.

در این شرایط شما نیز می‌توانید به هنگام بازسازی خانه به میزانی که همسایه پیشرفت کرده، پیش‌روی کنید که اتفاقا یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

نکات دیگری نیز در خرید خانه ویلایی وجود دارد که بسته به هر ملک می‌تواند متفاوت باشد. توصیه ما این است که در خرید خانه ویلایی، صرفا به نکات گفته شده در این مقاله بسنده نکنید و تلاش کنید ملک را از تمامی جهات کارشناسی کنید.

محصول مرتبط: آموزش کارشناسی ملک؛ کارشناسی قیمت 

در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در خصوص نکات مهم خرید خانه ویلایی، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=3276