خانه‌دار شدن یکی از آرزوها و اهداف بزرگ بسیاری از افراد است. اما به دلیل سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی، رسیدن به این آرزو دشوارتر شده است. اگر شما هم برای خانه‌دار شدن تلاش می‌کنید، یا تمایل دارید در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنید اما در حال حاضر بودجه کافی ندارید، پیش خرید آپارتمان یکی از راه‌های پیش‌روی شماست.

از آنجا که بسیاری از افراد این روش را برای خا‌نه‌دار شدن انتخاب می‌کنند، بنابراین نکات مهم در پیش‌خرید آپارتمان، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در خصوص آن برای شما توضیح دهیم.

پیش‌ خرید آپارتمان؛ یک تیر با دو نشان

خرید ملک در ایران نیاز به سرمایه قابل‌توجهی دارد. از این رو معمولا افراد به روش‌های مختلف از جمله دریافت تسهیلات یا پیش‌خرید ملک سعی می‌کنند بار مالی این کار را مقداری تخفیف دهند. پیش‌ خرید آپارتمان اگرچه با نیت خانه‌دار شدن انجام می‌شود، اما در ایران فرد خریدار می‌تواند از مزایای دیگری نیز بهره‌مند شود.

حتما بخوانید: برای خانه‌دار شدن چه وامی بگیریم؟ 

در خصوص پیش‌خرید آپارتمان باید گفت معمولا افرادی که در حال حاضر شرایط لازم را برای خرید ملک در متراژ یا شرایط مورد نظر ندارند، می‌توانند از این گزینه استفاده کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای این کار این است که خریدار مبلغ مورد نظر را به صورت بخش بخش پرداخت می‌کند. سپس بعد از گذشت مدت زمانی که از قبل اعلام می‌شود، آپارتمان به آن‌‌ها تحویل داده می‌شود.

اما این کار مزیت دیگری نیز دارد. میزان رشد نرخ تورم در ایران معمولا بسیار بالا است. بنابراین وقتی فردی سرمایه مورد نیاز برای خرید خانه را به صورت بخش بخش و طی یک بازه زمانی پرداخت می‌کند، به نوعی با این کار سود محسوسی عایدش می‌شود که ناشی از افزایش نرخ تورم است.

نکات مهم پیش خرید آپارتمان برای خریداران

آنچه در پیش‌خرید آپارتمان باید به آن دقت کنیم

با این اوصاف و با توجه مباحث مطرح شده، پیش‌خرید آپارتمان در ایران نه تنها راهی برای خانه‌دار شدن است، بلکه یک نوع فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ملک نیز محسوب می‌شود.

آموزش مرتبط: دوره تجارت املاک (سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات)

اما انجام این کار مستلزم دقت کافی به برخی نکات است که حتما باید رعایت شود. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

شناخت کافی از سازنده یا مالک آپارتمان

یکی از نکات مهم پیش‌خرید آپارتمان آن است که بدانیم سازنده یا مالک آپارتمان کیست، آیا پیش‌تر از این دست اقدامات انجام داده یا خیر، آیا توانایی انجام این پروژه را دارد یا خیر. همچنین باید بدانیم پروژه‌های قبلی او تا چه اندازه برای خریداران رضایت‌بخش بوده یا آنکه این فرد تا چه مقدار دارای تجربه است.

از این دست سوالات باز هم وجود دارند که باید قبل از پیش‌خرید به پاسخ آن‌ها رسید. چنانچه رسیدن به پاسخ این سوالات به فرد نشان داد که سازنده آپارتمان بنا به هر دلیلی فرد قابل اعتمادی نیست، طبیعی است که ریسک انجام این کار به شدت بالا رفته و باید از این کار صرف‌نظر کنند.

عقد قرارداد حقوقی با رعایت تمام جوانب

بسته به هر مورد نیاز است که خریدار به تمامی نکات مهم در قرارداد توجه کرده و سعی در گنجاندن آن‌ها کند. از جمله آنکه تاریخ تحویل ملک باید به صورت دقیق مشخص شود. همچنین مبالغ اقساط و تاریخ آن‌ها باید در قرارداد دقیق ذکر شود.

ضمن آنکه باید ذکر شود که چنانچه روند پیشرفت پروژه به فلان مرحله مشخص رسید، آن‌گاه پیش‌خریدار باید فلان چک مشخص را پاس کند، در غیر اینصورت وی می‌تواند از پاس کردن چک امتناع کند. این موضوع نکته بسیار مهمی است که باید در قرارداد ذکر شود.

اما یکی از نکات مهم، مربوط به متراژ آپارتمان است که معمولا در بحث پیش‌خرید چندان مشخص و دقیق نیست. این موضوع برخی اوقات می‌تواند دردساز شود که باید به هنگام عقد قرارداد با این راهکار از آن جلوگیری کرد. اما راهکار چیست؟

از آنجا که در بحث پیش‌ خرید آپارتمان، متراژ ملک دقیق مشخص نیست، پس به جای محاسبه قیمت کل ملک باید قیمت هر متر مربع مقطوع را محاسبه و در قرارداد ذکر کنند.

حتما بخوانید: آنچه در خرید خانه ویلایی باید بدانید 

سپس بعد از ساخت کامل آپارتمان و مشخص شدن متراژ نهایی، طرفین می‌توانند مابه‌التفاوت را به یکدیگر پرداخت کنند. این موارد باید همگی در قرارداد به شکل شفاف نوشته شود.

البته ماده 7 قانون پیش‌‌فروش ساختمان در این زمینه اینطور اشاره می‌کند که در صورت اختلاف متراژ، مابه‌التفاوت طبق نرخ درج شده در قرارداد مورد محاسبه قرار می‌گیرد که ما نیز به آن اشاره کردیم.

در ادامه همین ماده قانونی اشاره می‌کند که در اختلاف متراژ کمتر از پنج درصد، هیچ‌کدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند. اما اگر اختلاف متراژ بالای پنج درصد باشد، صرفا خریدار از حق فسخ معامله برخوردار است.

در صورتی که ملک تحویل داده شده به مشتری کمتر از ۹۵ درصد مقدار توافق شده باشد پیش‌خریدار حق فسخ قرارداد را دارد یا می‌تواند خسارت وارده را بر پایه قیمت روز بناء و براساس نظر کارشناسی از پیش‌فروشنده مطالبه کند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که انجام این کار با عنوان پیش‌خرید غیرقانونی بوده و بلکه قرارداد تحت عنوان پیش‌فروش امضا می‌شود. نکته مهم دیگر آن است که قرارداد پیش‌فروش بدون ثبت در دفتر اسناد رسمی غیرقانونی است.

در واقع دو طرف باید بعد از عقد قرارداد و انجام تفاهمات به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و سندی به نام پیش‌خریدار تنظیم شود. در این زمینه ماده 13 قانون پیش‌فروش ساختمان اینطور بیان می‌کند که پیش‌خریدار بعد از اتمام قرارداد و ایفای تعهدات خود، می‌تواند به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و درخواست تنظیم سند به نام خود کند.

این ماده قانونی در ادامه اشاره می‌کند که اگر پیش‌فروشنده بعد از گذشت 10 روز از این کار خودداری کرد، دفترخانه اسناد رسمی اقدام به تنظیم سند به نام پیش‌خریدار یا قائم‌مقام وی می‌کند.

ما در این مقاله به مهم‌ترین نکات پیش‌خرید آپارتمان اشاره کردیم. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در خصوص پیش‌خرید آپارتمان، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم. همچنین افرادی که تمایل دارند نکات مربوط به تجارت املاک را به طور کامل بیاموزند؛ میتوانند در دوره آموزش مشاور املاک شرکت نمایند.

بیشتر بخوانید: خرید ملک قولنامه ای 

https://alirezaamooei.com/?p=3379