یکی از راه‌های گرفتن وام بانک مسکن بدون سپرده گذاری، خرید اوراق وام مسکن بانک مسکن است. برای گرفتن این وام در قدم اول باید از قیمت اوراق بانک مسکن مطلع باشید تا بتوانید هزینه‌ای که برای اخذ وام بانک مسکن نیاز دارید را محاسبه کنید.

اوراق بانک مسکن را از کجا و با چه قیمتی بخریم؟

محل عرضه اوراق بانک مسکن در فرابورس است. بنابراین برای اطلاع از قیمت آن باید به سایت فرابورس مراجعه کنید. راه دیگر برای دریافت قیمت روز اوراق وام مسکن بانک مسکن، مراجعه به صفحه اوراق مسکن در سایت بانک مسکن است.

قیمت اوراق را چطور در سایت فرابورس پیدا کنیم؟

قیمت اوراق را چطور در سایت فرابورس پیدا کنیم؟
طبق عکس بالا می‌توانید قیمت اوراق وام مسکن بانک مسکن را در سایت فرابورس پیدا کنید

ابتدا وارد سایت فرابورس شوید. سپس تا انتهای صفحه پایین بیایید. بعد از آن مطابق عکس، ابتدا روی تسهیلات مسکن کلیک کرده، سپس روی دکمه ادامه کلیک کنید. در صفحه‌ی جدید که برای شما باز می‌شود، می‌توانید قیمت روز اوراق بانک مسکن را با نماد تسه، مشاهده کنید.

چند نکته درباره صفحه قیمت اوراق در سایت فرابورس

چند نکته درباره صفحه قیمت اوراق در سایت فرابورس
در صفحه قیمت اوراق وام مسکن در سایت فرابورس، به علاوه بر بانک مسکن، اوراق بانک ملی نیست موجود است

در صفحه جدید که صفحه دیدبان بازار در سایت فرابورس است چند نکته قابل توجه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

در این صفحه، باید در ستون نماد که در عکس بالا با رنگ سبز مشخص شده است، دنبال نماد تسه باشید. در این صفحه می‌تواند نماد تملی که مربوط به تسهیلات بانک ملکی است را نیز مشاده کنید.

در کنار نماد تسه در هر ردیف، عددی ۹۵۰۶ را مشاهده می‌کنید (به دایره قرمز رنگ در عکس توجه کنید). این عدد نمایانگر تاریخ عرضه اوراق است. به عنوان مثال تسه۹۵۰۶ یعنی این اوراق در شهریور ماه سال ۹۵ منتشر شده است.

«تاریخ انتشار اوراق بانک مسکن از این جهت اهمیت دارد که مهلت استفاده از آن، تا ۲ سال پس از انتشار است و استفاده از این اوراق بعد از این تاریخ ممنوع و متوقف می‌شود.»

نکته بعدی مربوط به دو ستونی است که در تصویر بالا با رنگ‌های آبی و زرد مشخص شده‌اند. این دو ستون، آخرین قیمت دیروز و قیمت پایانی [امروز] را نمایش می‌دهند. اگر به این قیمت‌ها توجه کنید، متوجه تفاوت قیمت این اوراق می‌شوید. در ادامه علت این تفاوت قیمت را توضیح می‌دهیم.


بیشتر بخوانید: طرح هادی چیست؟ 


علت تفاوت قیمت اوراق بانک مسکن چیست؟

دو عامل روی قیمت اوراق اثر گذار هستند. زمان انتشار اوراق بانک مسکن و میزان عرضه و تقاضا. در ادامه هر یک از عوامل را بیش‌تر توضیح می‌دهیم تا در خرید اوراق آگاهانه‌تر عمل کنید.

هر چه بیش‌تر از زمان انتشار اوراق سپری شده باشد، فرصت کمتری برای استفاده از آن دارید. همین مسئله باعث می‌شود قیمت آن پایین‌تر باشد. چرا که در صورت عدم استفاده از آن، امتیاز آن عملا سوخته و از بین می‌رود.

مسئله اثر گذار دیگر روی قیمت اوراق، میزان عرضه و تقاضا است. معمولا قیمت اوراق در دوران رونق بازار مسکن افزایش می‌یابد. چرا که در این دوره، تعداد خرید و فروش ملک افزایش یافته و به تبع آن تقاضا برای اوراق وام بانک مسکن هم افزایش می‌یابد.

کدام یک از اوراق بانک مسکن را خریداری کنیم؟

اگر نیت دارید مثلا در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ خانه بخرید، نیاز نیست آخرین اوراق تسه را خریداری کنید. چون احتمالا کمی از سایر اوراق گران‌تر است. شما می‌توانید اوراقی که زمان انتشار آن اسفند ماه سال ۱۳۹۷ یا فروردین سال ۱۳۹۸ (تسه9712 یا تسه9801) به بعد است را خریداری کنید.

با توجه به اینکه قیمت اوراق وام مسکن در دوره رونق افزایش می‌یابد، اگر بتوانید بازار را رصد کنید و قصد خرید ملک در اوایل دوران رونق را داشته باشید، می‌توانید پیش از شروع دوره رونق، با توجه به زمان انتشار اوراق، گزینه مناسب را خریداری کنید.

برای اطلاع از سقف وام اوراق مسکن در سال ۹۸ این مقاله را مطالعه کنید: «میزان افزایش سقف وام اوراق مسکن در سال ۹۸ اعلام شد!»

به عنوان یک راهنمایی، شما می‌توانید این اوراق را با قیمت پایین‌تر از آنچه در فرابورس عرضه می‌شود خریداری کنید. اگر بتوانید افرادی را پیدا کنید که اوراق آن‌ها روبه انقضاء است (۲ سال مهلت استفاده از اوراق رو به اتمام است)، می‌توانید آن را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از فرابورس خریداری کنید.

برای پیدا کردن این افراد، می‌توانید به کارمندان بانک مسکن مراجعه کنید، چرا که کارمندان بانک مسکن بیش از هر فرد دیگری با موارد این چنینی در ارتباط هستند و احتمال اینکه چنین افرادی را از این طریق پیدا کنید بالاست.

https://alirezaamooei.com/?p=1371