یکی از کارهای ضروری در خرید و فروش وکالتی ملک، استعلام وکالتنامه فروش ملک است. چرا که در معاملات و قراردادهای ملکی، همیشه احتمال کلاهبرداری وجود دارد. در فروش وکالتی ملک نیز، احتمال جعلی بودن وکالتنامه دور از ذهن نیست.

در این مطلب روش گرفتن استعلام وکالت نامه محضری که در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده و نکات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم. علاوه بر این، نکاتی در خصوص استعلام وکالتنامه خارج از کشور بیان می‌کنیم.

چگونه استعلام وکالتنامه فروش ملک را دریافت کنیم؟

پیش از توضیح روش‌های دریافت استعلام وکالت نامه، به خاطر داشته باشید که فقط و فقط وکالتنامه‌های رسمی که در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده‌اند اعتبار دارند.

یعنی وکالتنامه دستی، به هیچ وجه از نظر قانونی معتبر نیست. وکالت نامه برخلاف قولنامه یا اجاره نامه دستی، از نظر قانونی هیچ ارزشی نداشته و قابل پیگیری نیست.

به طور کلی برای گرفتن استعلام می‌توانید به دو روش عمل کنید که در ادامه هر یک را به صورت تصویری توضیح می‌دهیم.

استعلام وکالت نامه از طریق دفتر ثبت اسناد رسمی

وکالتنامه رسمی و بخش‌های مهم برای استعلام صحت آن
وکالتنامه محضری که بخش‌های مهم آن برای استعلام مشخص شده‌اند

شما می‌توانید به صورت حضوری یا تلفنی، از طریق دفتر ثبت اسناد رسمی که تنظیم کننده وکالتنامه مورد نظر است، صحت و اصالت وکالتنامه را بررسی کنید.

برای انجام این کار به بخشی از اطلاعات مندرج در وکالتنامه رسمی احتیاج دارید. این اطلاعات عبارتند از:

  • شناسه سند (بخش ۱ در تصویر) که یک عدد ۱۸ رقمی است و در بالا گوشه سمت راست وکالتنامه درج شده است.
  • شماره وکالتنامه (بخش ۲ در تصویر) که یک عدد ۶ رقمی است و در بالا سمت چپ نوشته شده است.

البته بهتر است تمام متنی که در آن به شماره وکالتنامه اشاره شده است را در مراجعه حضوری یا تلفنی به همراه داشته باشید. این متن معمولا به این صورت است: «این سند در صفحه — دفتر جلد — دفتر اسناد رسمی — تهران تحت شماره —— مورخ –/–/– ثبت شده است»

با توجه به بخشی که با شماره ۳ در تصویر مشخص شده، می‌توانید آدرس و شماره تلفن دفتر اسناد رسمی صادر کننده وکالتنامه را پیدا کنید. با مراجعه به قسمتی که با عدد ۴ در تصویر مشخص شده، می‌توانید نام سر دفتر تنظیم کننده وکالتنامه را نیز مشاهده کنید.

دریافت استعلام از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

در صورتی که تمایل دارید استعلام را به صورت اینترنتی انجام دهید، می‌توانید به بخش تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.

سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بخش استعلام وکالتنامه
بخش تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر رسمی در سایت ثبت اسناد و املاک کشور

با مراجعه به بخش مورد نظر در سایت ثبت اسناد و املاک کشور، با صفحه‌ای مشابه آنچه در تصویر بالا می‌بینید روبرو می‌شوید.

برای دریافت استعلام از طریق این سایت، به شناسه سند و رمز تصدیق که در تصویر قبلی با عدد ۵ مشخص شده است نیاز دارید. رمز تصدیق عددی ۶ رقمی است که در بالا گوشه سمت چپ وکالت نامه درج می‌شود.

در کادر اول شناسه سند، کادر دوم رمز تصدیق را وارد می‌کنید. سپس جواب استعلام شما در پایین همان کادر نمایش داده می‌شود.


بیشتر بخوانید: نکات مهم حقوقی املاک 


نحوه دریافت استعلام وکالتنامه‌های خارج از کشور

برای دریافت این استعلام دو راه دارید. راه اول مراجعه حضوری به سفارت خانه است. راه دوم استفاده از سامانه اینترنتی طراحی شده، مخصوص این کار است. بدیهی‌ست که راه دوم ساده‌تر و سریع‌تر است. بنابراین در ادامه این راه را توضیح می‌دهیم.

قبلا نام این سایت، سامانه تایید اسناد کنسولی (تاک)، به آدرس اینترنتی: https://tak.mfa.ir/ بود. در حال حاضر با اضافه شدن خدمات دیگر به آن، نام این سایت به سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) تغییر یافته است.

در سامانه میخک، برای دریافت استعلام وکالتنامه، باید به بخش انتهایی سایت مراجعه کرده و وارد قسمت بررسی صحت مدارک شوید. می‌توانید برای ورود به این بخش از این لینک استفاده کنید: https://mikhak.mfa.gov.ir/form/baresiEsalatMdrk.xhtml

با ورود به این بخش با صفحه زیر روبرو می‌شوید:

سامانه میخک جهت دریافت استعلام وکالتنامه خارج از کشور
سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک)

در این صفحه، باید در کادر اول (نوع مدرک)، گزینه: «مدارک وکالتنامه/تصدیق امضاء» را انتخاب کنید. در کادر بعدی کد رهگیری وکالتنامه و در کادر کد ملی، باید کد ملی موکل را وارد کنید.

در نهایت یادآور می‌شویم، در انجام هر معامله‌ای، اعتماد طرفین ضروری است؛ اما این اعتماد به معنای کنار گذاشتن ملاحظات قانونی نیست. فراموش نکنیم، گرفتن استعلام برای اطمینان از صحت وکالتنامه در خرید و فروش ملک، به معنای بی‌اعتمادی به فروشنده نیست.

https://alirezaamooei.com/?p=1373