نوشتن متن اجاره نامه دستی ساده چندان هم ساده نیست. چرا که اجاره نامه یک قرارداد حقوقی است و جزییات زیادی دارد. در این مقاله نکات مهم در خصوص نوشتن اجاره نامه دستی توضیح داده شده و در انتها فایل ورد (word) و پی‌دی‌اف (PDF)  آن جهت دانلود در اختیار شما قرار می‌گیرد.

چرا نوشتن اجاره نامه کار سختی است؟

اول باید به این فکر کنید که چرا برای اجاره دادن یا اجاره کردن یک ملک قرارداد می‌نویسید؟ دلیل اصلی این کار پیشگیری از مشکلات حقوقی آینده است. منظور مشکلات، اختلافات و مسائلی هست که به هر دلیل ممکن است در آینده بین موجر و مستاجر بوجود آید.

با توجه به این نکته، باید قراردادی نوشته شود که جامع و کامل باشد و تمام ابعاد حقوقی را پوشش دهد. در نتیجه اگر بخواهیم قراردادی بنویسیم که از نظر حقوقی کامل بوده و ایرادی به آن وارد نباشد، باید نکات زیادی را در قرارداد ذکر کنیم.


مطالعه کنید: نکاتی مهم درباره قرارداد اجاره


به خاطر سپردن نکات حقوقی متعددی که باید در قرارداد اجاره ملک به آن‌ها پرداخت، حتی برای مشاورین املاک با سابقه و کار بلد نیز سخت است. بنابراین برای نوشتن اجاره نامه رسمی باید از یک نمونه آن استفاده کنید تا اشتباهات احتمالی شما کاهش پیدا کند.

به همین جهت نمونه اجاره نامه دستی در قالب فایل ورد (word) و پی‌دی‌اف (PFD) در انتها این مقاله در اختیار شما قرار می‌گیرد. در ادامه مقاله توجه شما را به نکات مهم در نوشتن اجاره نامه جلب می‌کنیم.

هر اجاره نامه‌ای از چندین بخش تشکیل می‌شود و هر بخش نکات مهمی دارد که آن‌ها را توضیح می‌دهیم.


مطالعه کنید: تفاوت اجاره نامه دستی، رسمی و بنگاهی


مشخصات طرفین قرارداد در اجاره نامه

شاید فکر کنید این بخش ساده‌ترین و واضح‌ترین بخش یک قرارداد اجاره به حساب می‌آید. اما باید بدانید بخش اول اجاره نامه از نظر حقوقی اهمیت بالایی دارد. چرا که این بخش به موضوع احراز هویت و احراز مالکیت مربوط می‌شود.

شاید شما طرف مقابل را با اسمی که به آن معروف است بشناسید، بنابراین همان اسم را در اجاره نامه بنویسید. اما از دید قانون هویت هر فرد با اسمی که در شناسنامه دارد شناخته می‌شود. بنابراین باید دراین خصوص دقت کنید.

موضوع بعدی احراز مالکیت است. آیا اطمینان دارید فردی که در حال نوشتن قرارداد با او هستید مالک شش دانگ ملک مورد نظر است؟ آیا ملک به نام همسر وی نیست؟ آیا ملک مشاع نیست (شریک دارد یا خیر)؟ بی‌توجهی به هر یک از این نکات می‌تواند دردسرهای حقوقی مختلفی به همراه داشته باشد.

موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

در بخش دوم قرارداد اجاره باید به نکاتی در خصوص ملک و مشخصات آن بپردازید. هنگام پر کردن این بخش ضروری است که سند ملک را در اختیار داشته باشید.

مشخصاتی مثل پلاک ثبتی اصلی و فرعی و حوزه ثبتی، از جمله مواردی است که باید با مطالعه سند آن‌ها را استخراج کرده و قرارداد ذکر کنید.

ذکر این موارد از این جهت ضرروی است که به دقت و با قاطعیت، مشخص می‌کند ملکی برای آن قرارداد می‌نویسید کدام ملک است. پس نوشتن این موارد ضروری است و چشم پوشی از قید کردن آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

اگر فایل نمونه قرارداد اجاره دستی را دانلود کنید، می‌بینید که در این بخش به جزییات مشخصات ملک از جمله اختصاصی یا اشتراکی بودن آب، برق و گاز اشاره شده.

همچنین در این بخش مشخص می‌شود که کدام انباری و پارکینگ متعلق به مستاجر است. این امر از اختلافات و دعواهای آتی بر سر استفاده پارکینگ و انباری پیشگیری می‌کند.

اهمیت تعیین مدت اجاره در اجاره نامه دستی

اهمیت تعیین مدت اجاره در اجاره نامه دستی
در عقود لازم از جمله قرارداد اجاره نامه، باید مدت قرارداد مشخص باشد.

قرارداد اجاره بدون تعیین زمان دقیق برای انتهای آن، از نظر قانون دارای مشکل است. با توجه به اینکه قرارداد اجاره ملک نوعی عقد لازم است، باید مدت آن مشخص شود.

متاسفانه در مواردی شاهد بوده‌ایم که موجر و مستاجر به علت آشنایی قبلی که با هم داشته‌اند، اقدام به نوشتن اجاره نامه دستی کرده و این مورد را در قرارداد ذکر نکرده‌اند. همین مسئله نیز باعث بروز اختلاف و دعوای حقوقی بین آن‌ها شده است.


بیشتر بخوانید: طرح هادی چیست؟ 


مسائل مربوط به اجاره بها و نحوه پرداخت آن

تجربه نشان می‌دهد خیلی از اختلافات در مورد اجاره، به علت سفت و سخت ننوشتن این بخش رخ می‌دهد.

نکات مربوط به ودیعه قرض الحسنه یا همان رهن

نکته اول اینکه از لحاظ شرعی، باید در ازای مال الاجاره، مبلغی را در مدت اجاره دریافت کرد. بنابراین، شرعا باید مبلغی حتی اندک به عنوان اجاره ماهیانه تعیین کرد. به عبارت دیگر، رهن کامل از نظر شرعی دارای ایراد است.

نکته دوم اینکه توصیه اکید می‌شود که مبلغ ودیعه قرض الحسنه یا همان رهن را، پیش از اینکه ملک را در اختیار مستاجر قرار دهید، دریافت کنید. چرا که اگر مستاجر پس از تحویل گرفتن ملک از پرداخت رهن خودداری کند، شما باید به جریان انداختن شکایت، برای تخلیه ملک اقدام کنید.

نکات مربوط به نحوه پرداخت رهن و اجاره بها

نکات مربوط به نحوه پرداخت رهن و اجاره بها
نحوه پرداخت در معاملات ملکی محل بروز مشکلات مختلفی است.

اگر اجاره بها یا رهن را به صورت چکی پرداخت می‌کنید، به یاد داشته باشید که حتما شماره چک‌ها، تاریخ چک‌ها و نام شعبه را در اجاره نامه قید کنید. با این کار موجر نمی‌تواند ادعا کند که شما اجاره ماهیانه را پرداخت نکرده‌اید.

در صورتی که اجاره بها را به کارت بانکی موجر یا هر شخصی که موجر معرفی می‌کنید واریز می‌کنید، حتما شماره کارت یا شماره حسابی که موجر اعلام کرده را در اجاره نامه درج کنید.

متاسفانه مواردی دیده‌ایم که موجر شماره کارت یکی از بستگان را جهت واریز اجاره بها به مستاجر کرده و بر اثر بروز اختلاف با مستاجر، دریافت اجاره ماهیانه را کتمان کرده است.


همچنین بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در املاک و مستغلات


در بخش توضیحات اجاره نامه دستی چه چیزهایی را بنویسیم؟

موارد قابل ذکر در بخش توضیحات اجاره نامه دستی به نوعی سخت‌ترین بخش نوشتن این قرارداد است. چرا که هیچ قالب خاصی برای آن مشخص نشده است. از جمله مواردی که در این بخش می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، عبارتند از:

  • جریمه تاخیر
  • چک تخلیه
  • درج متعلقات ملک

نکات نوشتن جریمه تاخیر در اجاره نامه

برای تعیین جریمه تاخیر در پرداخت اجاره بها، ابتدا باید کل اجاره ماهیانه را محاسبه کنید. برای محاسبه اجاره کل، باید رهن را به اجاره تبدیل کنید. برای تبدیل رهن به اجاره، هر ۱ میلیون تومان رهن را معادل ۳۰ هزار تومان در نظر بگیرید.

یعنی اگر مبلغ رهن خانه معادل ۱۰۰ میلیون تومان است، با تبدیل رهن به اجاره، این مبلغ معادل ۳ میلیون تمام می‌شود. و اگر اجاره ماهیانه معادل ۵ میلیون تومان است؛ مبلغ کل اجاره یک ماه معادل ۸ میلیون تومان می‌شود.

برای تعیین جریمه تاخیر در پرداخت اجاره بها، مبلغ اجاره کل یک ماه را مبنا قرار داده و جریمه را ۵۰٪ تا ۱۰۰٪ بیشتر از اجاره ماهیانه تعیین می‌کند. به عنوان مثال اگر مبلغ کل اجاره ماهیانه ۸ میلیون تومان است، جریمه تاخیر را ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان برای ۱ ماه تاخیر می‌نویسید.

بدیهی است جریمه روزانه آن معادل یک سی‌ام مبلغ فوق است. علت این استفاده از این روش برای تعیین جریمه تاخیر، الزام آور بودن آن جهت تخلیه ملک است.

نکاتی درباره چک تخلیه در قرارداد اجاره

نکاتی درباره چک تخلیه در قرارداد اجاره
هر چند چک تخلیه ضمانت اجرایی ندارد، اما بسیاری از موجرین تمایل به دریافت آن دارند.

نکته اول در خصوص چک تخلیه این است که این چک ضمانت اجرایی ندارد. به عبارت دیگر دریافت چک تخلیه از مستاجر شاید صرفا از جهت روانی مستاجر را به سمت تخلیه ملک هدایت کند.

در صورتی که نیت دارید به هر حال از مستاجر چک تخلیه دریافت کنید، ابتدا باید ثمن ملک خود را تعیین کنید، سپس مبلغ چک تخلیه را معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش‌تر از ارزش کل ملک مشخص کنید.

علت اینکه مبلغ چک تخلیه را ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش‌تر از ارزش کل ملک تعیین می‌کنیم این است که ارزش ملک به مرور زمان و با توجه به تورم، افزایش می‌یابد.

اهیمت درج متعلقات ملک در اجاره نامه دستی

منظور از متعلقات ملک چیست؟ کلیه اقلامی مثل کولر آبی یا گازی، آبگرمکن یا پکیج، اسپلیت و … که به همراه ملک به مستاجر تحویل داده می‌شود، باید در بخش توضیحات قرارداد که در انتهای اجاره نامه می‌آید قید شوند.

البته به این نکته توجه کنید که ذکر کردن نام متعلقات به تنهایی کافی نیست. بلکه باید وضعیت سلامتی آن‌ها را نیز در بخش توضیحات ذکر کنید.

در واقع اشاره به متعلقات ملک در قرارداد اجاره ۲ دلیل اصلی دارد:

  • مشخص شود که چه اقلامی همراه ملک به مستاجر تحویل داده شده.
  • مستاجر موظف است در زمان تخلیه، اقاله یا فسخ اجاره نامه، عین اقلام را به موجر برگرداند.

فرض کنید موجر ۵۰ پره رادیاتور تحویل داده و مستاجر در زمان تخلیه ۴۰ پره رادیاتور برمی‌گرداند. یا کولر در زمان تحویل خراب بوده ولی در زمان تخلیه، موجر ادعا می‌کند کولر را سالم تحویل داده و مستاجر باید اقدام به تعمیر آن کند. درج نکات فوق در قرارداد مانع از بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

نکات حیاتی درباره امضای اجاره نامه دستی

نکات حیاتی درباره امضای اجاره نامه دستی
حتما دو نفر شاهد عاقل و بالغ و مرد پای اجاره نامه را امضا کنند.

مهم‌ترین نکته برای معتبر بودن اجاره نامه دستی، امضا دو نفر شاهد عاقل، بالغ و مرد است. یعنی علاوه بر طرفین قرارداد که امضای آن‌ها پای اجاره نامه دستی الزامی است، دو نفر شاهد با ویژگی‌هایی که گفته شد باید پای قرارداد را امضا کنند.

در صورتی که دو نفر شاهد قرارداد را امضا نکنند، باز هم این قرارداد از نظر قانونی دارای اعتبار است؛ اما دیگر مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ نمی‌شود.

این قانون فرایند حل اختلاف موجر و مستاجر در خصوص تخلیه ملک را بسیار ساده‌تر می‌کند. در صورتی که قرارداد شما مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۷۶ باشد، برای اختلافات مربوط به تخلیه ملک، می‌توانید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید، در غیر این صورت سر و کار شما به دادگستری می‌افتد.

آیا اقدام به نوشتن اجاره نامه دستی بکنیم یا نه؟

جواب این سوال به طور خلاصه «نه» است. اولین دلیل این است که موجر و مستاجر هر دو در نوشتن این قرارداد صاحب نفع هستند. بنابراین هر کدام ممکن است در نوشتن اجاره نامه دستی، مواردی که به نفع خودشان است را نوشته یا حذف کنند.

دلیل بعدی به تجربه مشاور املاک برمی‌گردد. به عنوان مثال ما شاهد موردی بودیم که پدری املاک خود را به نام فرزندانش زده بود ولی همچنان خودش آن ملک‌ها را اجاره می‌داد و به جای فرزندانش پای قرارداد را امضا می‌کرد.

در چنین شرایطی، در صورت بروز اختلاف بین پدر و فرزند، فرزند می‌تواند به علت اجاره مال غیر از پدر و به علت تصرف عدوانی از مستاجر شکایت کند. مستاجر نیز می‌تواند از پدر شکایت کند اما چاره‌ای جز تخلیه ملک پیش از پایان قرارداد ندارد.

دلیل سوم این است که مبلغی که به عنوان کمیسیون املاک پرداخت می‌کنید، بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که در صورت مشکل دار بودن قرارداد باید پرداخت کنید.

آخرین دلیل این است که اگر اجاره نامه توسط مشاور املاک تنظیم شود، یک نسخه از آن پیش مشاور املاک محفوظ خواهد بود. اما اجاره نامه دستی تنها در ۲ نسخه تنظیم می‌شود و اگر یکی از طرفین قرارداد نسخه خود را گم کند، طرف دیگران می‌تواند از ارائه نسخه خود سر باز زده و برای طرف دیگر دردسر ایجاد کند.


مطالعه کنید: اجاره نامه دستی چیست و چقدر اعتبار دارد؟


بنابراین با توجه به دلایل ذکر شده، اکیدا توصیه می‌کنیم که از نوشتن اجاره نامه دستی خودداری کنید و انجام این کار را به یک مشاور املاک معتبر واگذار نمایید.

دانلود نسخه ورد (word) و پی‌دی‌اف (PDF) متن اجاره نامه کوتاه

درصورتی که همچنان تمایل به نوشتن اجاره نامه دستی دارید، می‌توانید از فایل‌هایی که در زیر برای دانلود قرار داده شده استفاده کنید. لازم به ذکر است این قرارداد برای مشاورین املاک قابل استفاده نیست، چرا که قراردادی که مشاورین املاک باید تحریر کنند، با این قرارداد تفاوت‌هایی دارد.

دانلود اجاره نامه دستی ساده – فایل ورد (word)

دانلود اجاره نامه دستی ساده – فایل پی‌دی‌اف (PDF)

شما ترجیح می‌دهید اجاره نامه را به صورت دستی بنویسید یا توصیه ما را برای نوشتن آن توسط مشاور املاک می‌پذیرید؟

اگر سوالی این خصوص دارید، آن را در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید. در اسرع وقت به شما پاسخ می‌دهیم.

خرید محصول مبایعه نامه و اجاره نامه نویسی

 

سوالات متداول | نحوه نوشتن اجاره نامه دستی

آیا قرارداد اجاره دستی اعتبار دارد؟ 

بله اجاره نامه های دستی نیز درصورت امضا توسط دو شاهد، اعتبار قانونی دارد و در دادگاه قابل پیگیری است. 

نمونه متن اجاره نامه خانه چیست؟ 

درصورتی که همچنان تمایل به نوشتن اجاره نامه دستی دارید، می‌توانید از فایل‌هایی که در زیر برای دانلود قرار داده شده استفاده کنید. لازم به ذکر است این قرارداد برای مشاورین املاک قابل استفاده نیست، چرا که قراردادی که مشاورین املاک باید تحریر کنند، با این قرارداد تفاوت‌هایی دارد.

دانلود اجاره نامه دستی ساده – فایل ورد (word)

چگونه قرارداد اجاره خانه بنویسیم؟ 

باید قراردادی نوشته شود که جامع و کامل باشد و تمام ابعاد حقوقی را پوشش دهد. در نتیجه اگر بخواهیم قراردادی بنویسیم که از نظر حقوقی کامل بوده و ایرادی به آن وارد نباشد، باید نکات زیادی را در قرارداد ذکر کنیم. برای یادگیری این مورد به صورت کامل و حرفه ای؛ پیشنهاد میکنیم تا دوره جامع آموزش مشاور املاک مهندس علیرضا عمویی را مشاهده کنید. 

 

https://alirezaamooei.com/?p=618