همیشه یکی از گزینه‌های روی میز برای سرمایه گذاری در بازار املاک، خرید زمین در شمال بوده است. بنابراین همیشه این سوال مطرح است که شمال کجا زمین بخریم؟ در این مقاله سعی می‌کنیم معیارهایی را به شما معرفی کنیم تا بر اساس آن بتوانید زمین مناسب برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید.

در نهایت بر اساس معیارهای ارائه شده، چند منطقه از شمال کشور که برای سرمایه گذاری مناسب هستند را معرفی می‌کنیم. با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید در شمال کجا باید زمین بخریم. مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

  • چرا سرمایه گذاری در شمال خوب است؟
  • نکات حقوقی هم برای خرید زمین در شمال
  • نکات ملکی و سرمایه گذاری مهم برای خرید زمین در شمال
  • شمال کجا زمین بخریم؟

چرا سرمایه گذاری در شمال خوب است؟

هدف از سرمایه گذاری چیست؟ کسب سود. بنابراین در سرمایه گذاری خوب باید به عواملی توجه کرد که باعث رشد سرمایه ما می‌شود. می‌توان گفت شمال کشور فاکتورهای زیادی برای رشد سرمایه دارد. در این بخش از مقاله، این فاکتورها را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین عاملی که روی رشد یک منطقه اثر می‌گذارد، میزان تقاضا است. هر چه میزان تقاضا رشد بیش‌تری داشته باشد، قیمت‌های منطقه بیش‌تر رشد کرده و سرمایه گذاری در آن جا جذاب‌تر می‌شود.


مطالعه کنید: «کجا زمین بخریم؟ (با هدف سرمایه گذاری در بازار ملک)»


بنابراین برای پاسخ به این سوال که چرا سرمایه گذاری در شمال خوب است، عوامل افزایش تقاضا در شمال کشور را بررسی می‌کنیم.

آب و هوای خوب

بخش عمده‌ای از کشور ایران گرم و خشک است. هر چه از شمال کشور به سمت جنوب پیش برویم، به طور کلی شرایط آب و هوایی سخت‌تر می‌شود. همین موضوع برای بسیاری از افراد انگیزه مناسبی جهت مهاجرت به مناطق شمالی شده است.

به همین ترتیب آب و هوای خوب مناطق شمالی کشور آن‌ها را به مقصد جذابی برای سفر و گذراندن تعطیلات تبدیل کرده است.

بنابراین می‌توان گفت این عامل باعث افزایش رفت و آمد و افزایش نسبی رونق کسب و کار شده در نتیجه به طور مستقیم در افزایش تقاضا در مناطق شمالی کشور موثر است.

مسئله آب و کم آبی

آب از دیرباز تا کنون یکی از عوامل اصلی و غیر قابل چشم پوشی در افزایش رونق بوده است. دسترسی به منابع کافی آب نه تنها روی کیفیت زندگی اثر گذار است، بلکه روی جنبه‌های مختلف اقتصادی نیز اثرات قابل توجهی دارد.

می‌توانید شهری مثل اهواز یا قم را از نظر کیفیت آب با مناطق شمالی کشور مقایسه کنید. به همین ترتیب کشاورزی نیز در مناطق شمالی کشور رونق چشمگیری دارد.

گردشگری

گردشگری
مناطق شمالی ایران جزو پر مخاطب‌ترین مناطق گردشگری کشور به حساب می‌آید.

وقتی منطقه‌ای به عنوان مقصد گردشگری شناخته می‌شود، قطعا ارزش سرمایه گذاری در آن افزایش می‌یابد. چرا که از یک سو رونق کسب و کار در آن بیش‌تر از حد متوسط است و از سوی دیگر رفت و آمد در آن بیش‌تر است. بنابراین امکانات بیش‌تری در آن جا در دسترس است.

رونق اقتصادی و امکانات بیش‌تر نیز باعث افزایش تقاضا در آن منطقه شده و سرمایه گذاری در آن را جذاب می‌کند.

رگ بخواهیم مناطق شاخص گردشگری در کشور را نام ببریم، می‌توانیم به مشهد، اصفهان، شیراز و شمال کشور اشاره کنیم. در بین این اسامی مشهد و شمال کشور شاخص‌تر از سایرین هستند.

مشهد به دلیل اینکه مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی در کشور است، یکی از شاخص‌ترین مناطق گردشگری کشور به حساب می‌آید. اما می‌توان شمال کشور را از جهت جذب گردشگر از مشهد نیز بالاتر دانست.

چرا که شمال کشور نه تنها قشر مذهبی جامعه، بلکه تمامی اقشار را به خود جلب می‌کند.

علاوه بر این موارد، باید به این نکته توجه داشت که مناطق شمالی کشور علاوه بر جذابیت، مقصدی نزدیک برای پایتخت و شهرهای نیمه شمالی کشور به حساب می‌آید.

دسترسی راحت به مناطق شمالی کشور

همانطور که در بالا اشاره کردیم، می‌توان گفت شمال کشور منطقه‌ای است که از لحاظ ۲ فاکتور جذابیت و در دسترس بودن برای نیمه شمالی کشور درجه یک محسوب می‌شود. نکته قابل توجه این است که این امکان دسترسی در آینده نزدیک افزایش می‌یابد.

با بهره‌برداری از پروژه آزاد راه تهران – شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر، سوخت مصرفی برای طی کردن این مسیر ۳۵ درصد کاهش و زمان لازم برای پیمودن این راه ۶۵ کیلومتر کمتر شده و زمان سفر از تهران به مناطق شمالی از ۴ ساعت به ۲ و نیم ساعت کاهش می‌یابد.  

همین مسئله باعث می‌شود که مناطق شمالی کشور بیش از پیش تبدیل به مقصدی برای سفرهای تفریحی (حتی سفرهای کوتاه مدت) تبدیل شود. این موضوع نوید بخش امکان سرمایه گذاری فوق العاده در این مناطق است.

تا این بخش از مقاله یک سری نکات کلی را خدمت شما ارائه کردیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید مناطقی که برای سرمایه گذاری بهتر هستند را شناسایی کنید. به عبارت دیگر با توجه به همین نکات تا حدی می‌توانید به جواب این سوال که شمال کجا زمین بخریم برسید. در ادامه کمی به نکات جزیی‌تر می‌پردازیم.

نکات حقوقی مهم برای خرید زمین در شمال

هر زمان فردی از ما می‌پرسد شمال کجا زمین بخریم، غیر از بیان نکات کلی در خصوص سرمایه گذاری در شمال کشور، یک سری نکات حقوقی که توجه به آن‌ها برای سرمایه گذاری در شمال اهمیت ویژه‌ای دارد را عنوان می‌کنیم.

قطعا برای سرمایه گذاری باید نکات حقوقی بسیاری را به دقت بررسی کرد، اما اگه سوال شما این است که شمال کجا زمین بخریم، باید به چند نکته حقوقی که در خصوص سرمایه گذاری در شمال برجسته هستند توجه بیش‌تری داشته باشید.

زمین‌های منابع طبیعی

اولین نکته این است که دقت کنید زمینی که برای خرید به شما معرفی می‌شود جزو منابع طبیعی نباشد. برخی سودجویان زمین‌های منابع طبیعی را تصرف کرده و به افرادی که با منطقه آشنا نیستند می‌فروشند و از این راه سود چشمگیری بدست می‌آورند.

برای اطمینان از این موضوع، حتما پیش از انجام معامله، از اداره کل منابع طبیعی در خصوص زمین مورد نظر استعلام بگیرید.

فروشنده مشخص و اسناد و مدارک معتبر

فروشنده مشخص و اسناد و مدارک معتبر
اجازه ندهید طمع کسب سود شما را به دردسرهای حقوقی بی‌اندازد.

در صورتی که موقعیت جذابی برای سرمایه گذاری به شما معرفی شد، هرگز طمع نکرده و با عجله معامله نکنید. در صورتی که فروشنده ملک (مالک اصلی) مشخص نبود، هرگز اقدام به امضای قرارداد نکنید.

به همین ترتیب در صورتی که اسناد و مدارک ملک مورد نظر معتبر نبود، هرگز ریسک انجام معامله را نپذیرید. حتی اگر مدارک دستی برای ملک به شما ارائه شد، سعی کنید مدارک را حداقل به تایید شورای دهیاری آن روستا برسانید تا قرارداد شما از نظر حقوقی پشتوانه لازم را داشته باشد.

کاربری ملک

از نظر سود آوردی، هم زمین‌های مزروعی، هم باغ و هم املاکی که در بافت شهری هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. اما نکته حقوقی مهم در این خصوص این است که اگر هدف شما خرید یک زمین و تغییر کاربری آن است، باید از امکان تغییر کاربری اطمینان حاصل کنید.


مطالعه کنید: «۸ نکته کاربردی در خرید خانه کلنگی»


در این خصوص هرگز به گفته‌ها و شنیده‌ها اکتفا نکنید و برای کسب اطمینان از تغییر کاربری، حتما استعلامات مورد نیاز را دریافت کنید. اما به طور کل اگر زمین مورد نظر نزدیک بافت شهری باشد، احتمال مجاز بودن تغییر کاربری برای آن بیش‌تر است.

نکات ملکی و سرمایه گذاری مهم برای اینکه بدانیم شمال کجا زمین بخریم

برای خرید هر ملکی جهت سرمایه گذاری باید به نکات ملکی مختلفی توجه کرد. اما در ادامه چند نکته که برای خرید زمین در شمال مهم است را یادآوری می‌کنیم. پس اگر سوال شما هم این است که در شمال کجا زمین بخریم، حتما به این نکات توجه ویژه داشته باشید.

برای ورود به بازار سرمایه گذاری در املاک، دوره جامع تجارت املاک مهندس عمویی یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادگیری موارد لازم است. در این دوره مهارت‌هایی مانند کارشناسی ملک، کارشناسی قیمت، مصالحه، چانه زنی و بسیاری موارد دیگر را فرا خواهید گرفت.

هدف از سرمایه گذاری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هر ملکی در شمال، از ملک زراعی گرفته تا باغ و املاک واقع در بافت شهری، می‌تواند سرمایه گذاری مناسبی باشد. اما پیش از اقدام به خرید زمین در شمال باید هدف و خواسته خود را مشخص کرده باشید.

مثلا اگر به دنبال خرید باغ یا زمین کشاورزی هستید، دو راه پیش پای شما است. به علت دسترسی کافی به آب در مناطق شمالی کشور، شما می‌توانید از زمین زراعی یا باغ مورد نظر با اهداف کسب و کاری، مثل زراعت، پرورش دام، طیور یا ماهی و غیره استفاده کنید.

راه دیگر این است که به دنبال زمینی باشید که امکان تغییر کاربری داشته باشد. بنابراین در راه اول شما از طریق کسب و کار سود مورد نظر را بدست می‌آورید اما در راه دوم از طریق تغییر کاربری. پس بسیار مهم است که پیش از هر کاری، ابتدا هدف خود را متناسب با توانمندی‌های خود مشخص کنید.

در ارتباط با بسیاری از افرادی که از ما می‌پرسند شما کجا زمین بخریم، متوجه می‌شویم که اصلا هدف مشخصی برای سرمایه گذاری ندارند و صرفا به دنبال بهترین و سودآورترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند. اما باید بدانید بهترین حالت سرمایه گذاری زمانی بدست می‌آید که شما توان و شرایط انجام آن را داشته باشید.

موقعیت ملک مورد نظر

موقعیت ملک مورد نظر
چشم انداز، نزدیکی به دریا و جنگل و… تاثیر قابل توجهی در تصمیم برای سرمایه‌گذاری در شمال کشور دارد.

به طور کل موقعیت ملک مورد نظر نقش قابل توجهی در میزان رشد و سودآوری آن دارد. فرض کنید هدف شما سرمایه گذاری در ملکی است که جنبه گردشگری و تفریحی دارد. اگر این ملک نزدیک به جنگل یا دریا باشد، ارزش بیش‌تری برای سرمایه گذاری دارد.

به عنوان مثال یکی از دلایل قیمت بالای املاک در نمک‌آبرود این است که این منطقه هم به جنگل و هم به دریا نزدیک است.

به همین ترتیب اگر هدف شما سرمایه گذاری در ویلا است، چشم انداز ویلا نکته بسیار مهی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.


بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم فرم ج سبز است؟ 


آینده و پتانسیل رشد

یکی از نکات بسیار کلیدی در سرمایه گذاری، آینده ملک مورد نظر و پتانسیل رشد آن است. در حوزه املاک چه هدف شما سرمایه گذاری کوتاه مدت (خرید و فروش در فواصل زمانی کوتاه) باشد و چه سرمایه‌گذاری بلند مدت، آینده ملک و امکان رشد آن فاکتور بسیار مهمی است.

در بسیاری از مناطق خرید زمین در نواحی اطراف شهر گزینه‌ی بسیار مناسبی است. چرا که این مناطق به مرور رشد کرده و شاید حتی در فواصل زمانی کوتاه مدت، رشد بیش‌تری نسب به مناطق مرکزی داشته باشند.

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، دسترسی به امکانات یکی از گزینه‌های اثر گذار در ارزش ملک است. بنابراین می‌توانید مناطقی که در حال جذب امکانات بیش‌تر هستند را شناسایی کرده و روی آن‌ها سرمایه گذاری کنید.

به عنوان مثال منطقه متل‌قو یکی از مناطقی است که با ساخت و سازها و عمران و آبادانی اخیر، رشد چشمگیری داشته و آن جا را به هدفی جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

در نهایت به نظر شما در شمال کجا زمین بخریم؟ در ادامه با توجه به ویژگی‌هایی که در بالا گفته شد، چند منطقه را به شما معرفی می‌کنیم.

شمال کجا زمین بخریم؟

شمال کجا زمین بخریم؟
در نهایت شمال کجا زمین بخریم و چه مناطقی از شمال کشور برای خرید زمین مناسب هستند؟

لطفاً حتماً به این نکته توجه بفرمایید، صرف اینکه نام منطقه‌ای را در پاسخ به این سوال که در شمال کجا زمین بخریم دریافت کردید، تصور نکنید که هر ملکی در آن منطقه قطعا گزینه‌ی مناسبی برای خرید است.

دقت داشته باشید که در هر شهر و منطقه موقعیت‌های مختلفی دارد که ارزش سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند. بنابراین شما باید منطقه مورد نظر را به دقت بررسی کرده و گزینه‌ی مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

با توجه به توضیحات بالا به طور کلی می‌توان گفت برخی از مناطق گیلان (مثل لاهیجان، کیاشهر، انزلی، رودسر و…) و برخی از مناطق مازندران (مثل رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، نمک‌آبرود، کلاردشت، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد و…) در زمان نوشتن این مقاله (نیمه اول سال ۹۹) جزو بهترین گزینه‌ها برای خرید زمین در شمال به حساب می‌آیند.

دارا بودن مجموعه‌ای از آیتم‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، این مناطق را به گزینه‌ای ممتاز برای خرید زمین در شمال تبدیل می‌کند.

البته یکی از مهم‌ترین دلایلی که مجموعه تحقیقات بازار مسکن مهندس علیرضا عمویی این مناطق را به عنوان گزینه‌های مناسب جهت سرمایه گذاری در شمال معرفی می‌کند، این است که انتهای آزاد راه تهران – شمال به این مناطق ختم شده است.

علاوه بر این، مناطق شرق گیلان و غرب مازندران، دارای دسترسی مناسبی به شهرهایی مثل رشت و لاهیجان است. این نکته نیز روی توصیه ما به سرمایه گذاری در این مناطق اثر گذار بوده است.

امیدوارم در این مقاله پاسخ مناسبی به این سوال که در شمال کجا زمین بخریم داده باشیم. اما اگر همچنان در این خصوص سوالی دارید، پرسش خود را در بخش نظرات در انتهای همین پست مطرح کنید. در اسرع وقت پاسخگو خواهیم بود.

https://alirezaamooei.com/?p=1090