به نظر می‌رسد در ماه‌های پیش رو (نیمه دوم سال ۹۹)، ایران با ۳ چالش اقتصادی روبرو است. مهندس علیرضا عمویی در این لایو تاثیر این ۳ چالش در اقتصاد ایران را بررسی کرده‌اند. این ۳ چالش عبارتند از:

  • نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا
  • اجرایی شدن مکانیسم ماشه
  • ریزش ادامه‌دار بورس

در ادامه هر یک از این چالش‌ها را بررسی کرده و علت اثرگذاری آن‌ها بر اقتصاد ایران و به تبع آن بازار املاک را توضیح می‌دهیم.

نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا چه اثری بر اقتصاد و بازار املاک ایران دارد؟

اقتصاد ایران همیشه تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار داشته است. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش خارجی ایران در حوزه مسائل سیاسی که بر اقتصاد کشور اثر می‌گذارد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

در یک سوی این انتخابات دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا قرار دارد که دارای حمایت جمهوری‌خواهان است. در سوی دیگر این انتخاب، نماینده حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا، جو بایدن قرار دارد.

قطعا رویکرد این دو حزب و به تبع آن افراد مورد نظر آن‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا در خصوص سیاست خارجی تفاوت‌هایی دارد. بخشی از این تفاوت‌ها به تعامل با ایران و بخشی دیگر به تعامل با کشورهایی نزدیک به ایران مانند چین و روسیه باز می‌گردد.

به هر حال، نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا از ابعاد مختلف می‌تواند بر سیاست خارجی ایران و در نتیجه بر اقتصاد و بازار املاک ایران اثرگذار باشد.

مکانیسم ماشه و اثر آن بر اقتصاد و بازار املاک ایران

منظور از مکانیسم ماشه بازگشت تحریم‌ها به صورت فوری به قبل از دوران برجام است. همان طور که می‌دانید، بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران کاملا دولتی یا وابسته به دولت است. بنابراین بدون شک و تردید مسائل سیاسی بر اقتصاد کشور اثر گذارند.

در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده که اگر یکی از کشورهای امضا کننده برجام نسبت به اجرای تعهدات طرف مقابل شکایتی داشته باشد، این شکایت باید در کمیسیون مشترک برجام رسیدگی شود. در صورت عدم توافق، پرونده به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود.

در شورای امنیت سازمان ملل نیز اگر یکی از اعضا دائم (مثل آمریکا) آن را وتو کند، بدون رای‌گیری مکانیسم ماشه اجرایی می‌شود. یعنی تمام تحریم‌هایی که بر علیه ایران وجود داشت، به حالت قبل از توافق برجام باز می‌گردد.

مهندس عمویی در این لایو اثر گذاری اجرایی شدن مکانیم ماشه بر اقتصاد ایران و خصوصا بازار املاک را مورد بررسی قرار داده‌اند.

ریزش ادامه دار بورس و تاثیر آن بر بازار املاک

 در آخرین ماه تابستان ۹۹ شاهد ریزش‌هایی در بورس بودیم. هر چند این ریزش‌ها نیز بر روی بازار اثر گذار هستند، اما تاثیر قابل توجهی ندارند. موضوعی که می‌تواند بر بازارهای مختلف و خصوصا بازار املاک اثر گذار باشد، ریزش ادامه‌دار بورس است.

منظور از ریزش ادامه دار چیست؟ منظور حالتی است که ریز بورس به صورت پیوسته و در بازه زمانی طولانی رخ دهد. یعنی حالتی از ریزش که موجب ترس بسیاری از افراد حقیقی در بازار بورس شده و می‌تواند باعث خروج سرمایه‌ی حقیقی‌ها از بازار شود.

این موضوع نیز می‌تواند بازار املاک را تحت تاثیر قرار دهد. مهندس عمویی در این لایو نحوه اثر گذاری این اتفاق بر بازار املاک را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در انتهای این لایو نیز پرسش‌های همراهان همیشگی صفحه رسمی اینستاگرام مهندس علیرضا عمویی پاسخ داده شده است. شما را به تماشای این لایو دعوت می‌کنیم.

https://alirezaamooei.com/?p=1166