چه روش‌هایی برای تبلیغات املاک در اینستاگرام وجود دارد؟ چه نکاتی را برای تبلیغات موفق در اینستاگرام باید رعایت کنیم؟ چطور صفحات مناسب برای تبلیغ را در اینستاگرام پیدا کنیم؟ چه تبلیغی بهترین بازخورد را دارد؟ گروه بازار املاک مهندس علیرضا عمویی در این مقاله به سوالات پاسخ می‌دهد.

به طور کلی برای تبلیغات املاک در اینستاگرام ۲ راه پیش روی شماست:

  • راه‌اندازی صفحه اینستاگرام
  • تبلیغ در صفحات اینستاگرامی

در ادامه درباره هر یک از این روش‌ها توضیح داده و نحوه عملکرد و نکات مهم مربوط به هر یک را بیان می‌کنیم.

راه‌اندازی صفحه اینستاگرام برای تبلیغات املاک

بگذارید حرف آخر را همین ابتدا بگوییم. در بسیاری از مواقع، راه اندازی صفحه اینستاگرام برای تبلیغات املاک ایده خوبی نیست. در واقع معمولا راه‌اندازی صفحه اینستاگرام، نتیجه‌ای متناسب با زمان، انرژی و هزینه صرف شده برای آن به همراه ندارد.

البته این مورد استثناهایی نیز دارد که در انتهای این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم. یعنی صرفا در بعضی موارد خاص راه‌اندازی صفحه اینستاگرام با هدف تبلیغ املاک می‌تواند ایده خوبی باشد.

اما چرا داشتن صفحه اینستاگرام برای کار املاک مفید نیست؟ ماهیت اینستاگرام به خاطر حضور گسترده مردم از تمامی کشور در آن، به گونه‌ای است که برای جذب مخاطب انبوه و گسترده مناسب است. حال آنکه کار املاک کاملا محلی است.

به عنوان مثال اگر شما یا املاک شما در منطقه ۵ تهران (یا هر منطقه‌ی دیگری) مشغول به فعالیت هستید، آیا داشتن دنبال‌کننده‌ای (Follower) از استان دیگری برای شما مفید است؟ فرض کنید شما در منطقه ۱ تهران مشغول به کار هستید. حتی دنبال‌کننده‌ای از منطقه ۱۶ تهران نیز برای شما سودمند نیست.

بنابراین اگر بخواهید برای تبلیغ املاک در اینستاگرام، صفحه‌ای ایجاد کنید، مثل این است که یک سوپر مارکت برای تبلیغ بخواهد به صدا و سیما تبلیغات بدهد. این کار نه تنها دور ریختن پول، زمان و انرژی است، بلکه بازخورد مناسبی را نیز به همراه ندارد.

اما بالاتر اشاره کردیم که در مواردی خاص، راه‌اندازی صفحه اینستاگرام جهت تبلیغات املاک می‌تواند مناسب باشد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

راه‌اندازی صفحه اینستاگرام جهت تبلیغات املاک در چه مواردی مناسب است؟

همانطور که اشاره کردیم، حضور در اینستاگرام در مواردی مناسب است که مخاطب گسترده‌ای داشته باشید. یکی از حوزه‌های کاری املاک که مخاطب گسترده‌ای دارد، املاک شمال کشور است. همانطور که می‌دانید، مردم از سراسر کشور متقاضی خرید ویلا و حتی زمین در شمال کشور هستند.

مطالعه کنید: «شمال کجا زمین بخریم؟»

بنابراین اگر روی ویلاها و زمین‌های شمال کشور کار می‌کنید، راه‌اندازی صفحه اینستاگرام با هدف تبلیغ املاک می‌تواند بازخورد خوبی برای شما به همراه داشته باشد. اما آیا داشتن پیج اینستاگرام صرفا برای املاک شمال منطقی است؟ خیر!

همانطور که گفتیم، اگر محدوده فعالیت شما دارای مخاطب گسترده است، می‌توانید از پتانسیل اینستاگرام برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه استفاده کنید. با توجه به این ویژگی، می‌توان گفت استفاده از اینستاگرام و راه اندازی پیج برای املاک مناطقی مثل پردیس تهران نیز عاقلانه است.


مطالعه کنید: «شهرک جدید پردیس: راهنمای خرید ملک و سرمایه گذاری»


با توجه به اینکه شهرک پردیس تهران منطقه‌ی جذابی برای سرمایه‌گذاری است و از سراسر ایران در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در نتیجه املاک این محدوده می‌توانند برای تبلیغات املاک در اینستاگرام، صفحه خود را در این شبکه اجتماعی راه‌اندازی کنند.

در ادامه نکات مهمی که برای راه‌اندازی صفحه اینستاگرام املاک باید رعایت کنید را یادآور می‌شویم.

برای تبلیغات املاک در اینستاگرام با صفحه شخصی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای تبلیغات املاک در اینستاگرام با صفحه شخصی به چه نکاتی توجه کنیم؟
برای تبلیغ املاک در اینستاگرام می‌توانید از صفحه شخصی خود استفاده کنید، اما باید نکاتی را رعایت کنید.

اشتباهی که خیلی از افراد در تولید محتوا برای پیج اینستاگرام مرتکب می‌شوند این است که مطالبی را عنوان می‌کنند که خودشان به آن‌ها علاقه دارند. یا به مطالبی می‌پردازند که فکر می‌کنند مهم است. شاید در نگاه اول این روال درست به نظر برسد، اما در اشتباه هستید.

باید تلاش کنید در صفحه اینستاگرام خود درباره چیزی صحبت کنید که برای مخاطب شما (بخوانید مشتری بالقوه) اهمیت دارد. اما چطور می‌توانید چنین مطالبی را پیدا کنید؟ برای این کار باید طبق روال زیر پیش بروید:

  1. مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.
  2. فهرستی از سوالات مخاطبان خود تهیه کنید.
  3. با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.
  4. به چهره‌ای که از خود می‌سازید دقت کنید.

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت مفید و مختصر توضیح می‌دهیم.

انتخاب مخاطب هدف برای پیج اینستاگرام

هر مشاور املاک با توجه به محدوده کاری خود و نوع ملک‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کند، قطعا می‌تواند مشتریان خود را دسته‌بندی کند. مثلا برای مشاور املاکی در شمال کار می‌کند، یک بخش از مشتریان، افرادی هستند از تهران (یا سایر شهرها) که برای تفریح قصد دارند ویلایی در شمال بخرند.

شاید بخش دیگری از مشتریان افرادی باشند که با توجه به فرصت‌های مناسبی که برای سرمایه‌گذاری در شمال وجود دارد، قصد سرمایه‌گذاری در شمال را دارند.

اما دلیل اصلی این دسته بندی چیست؟ شما برای جذب هر یک از مشتریان خود و تبدیل کردن آن‌ها به قرارداد، باید بتوانید محتوای که آن‌ها به دنبال آن هستند را تولید کنید. این دسته‌بندی به شما کمک می‌کند تشخیص دهید برای صفحه اینستاگرام خود به چه نوع محتواهایی نیاز دارید.

اما چطور محتوای مورد نیاز برای هر بخش از مشتریان خود را تولید کنیم؟ گام بعدی چگونگی انجام این کار را توضیح می‌دهد.

فهرستی از سوالات مخاطبان خود تهیه کنید

قطعا شما به عنوان مشاور املاک با مشتریان مختلف رابطه داشته‌اید. قطعا این مشتریان همیشه سوالاتی از شما داشته‌اند. به ذهن خود رجوع کرده و سوالات مشترک بخش‌های مختلف مشتریان را به یاد آوردید. این سوالات مهم‌ترین راهنمای شما برای تولید محتوای مفید و جذاب برای هر بخش از مشتریان است.

در محتوایی که برای پیج خود تولید می‌کنید تلاش کنید جواب سوالات مخاطبان خود را بدهید. به این ترتیب می‌توانید روز به روز افرادی بیشتری (که احتمالا مشتریان بالقوه شما هستند) را جذب کنید.

اگر می‌خواهید برای تبلیغات در اینستاگرام صفحه خود را داشته باشید، کشف سوالات مخاطبان باید یکی از فرایندهای همیشگی شما باشد.

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید
اینستاگرام برای تعامل شما با مخاطب، ابزارهایی را در استوری قرارداده است. از این ابزارها استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام تریبون شخصی شما نیست. صفحه اینستاگرام خود را مانند یک اتاق گفتگو تصور کنید. هر چه ارتباط شما با مخاطب بیش‌تر باشد. موفق‌تر خواهید بود. یکی از مزایای اصلی حفظ و افزایش ارتباط در صفحه اینستاگرام، کشف سوالات کاربر است.

تلاش کنید در پست‌های اینستاگرام مخاطب را تشویق به پرسیدن سوال کنید. این سوالات شما را به سمت تولید محتوای جذاب‌تر و مفیدتر برای مشتری هدایت می‌کند. سعی کنید در استوری‌های اینستاگرام با مخاطب خود تعامل داشته باشید.

تلاش کنید از قراردادن استوری‌های بی‌هدف پرهیز کنید. می‌توانید از استیکرهای مختلفی که در استوری قابل استفاده است (مثل استیکر نظرسنجی یا استیکر سوال) استفاده کنید تا دنبال‌کنندگان خود را به تعامل تشویق کنید.

علاوه بر این‌ها از پاسخ دادن به دایرکت‌ها طفره نروید. شک نداشته باشید با پاسخگویی به دایرکت، دیر یا زود به مشتریانی می‌رسید که با اطمینان به شما مراجعه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: دور زدن مشاور املاک


به چهره‌ای که از خود می‌سازید دقت کنید

دقت کنید چه چهره‌ای از خود در صفحه اینستاگرام می‌سازید(شخصیت برند)؟ خود را چگونه به مخاطب معرفی می‌کنید؟ آیا خود را به عنوان یک فروشنده معرفی می‌کنید یا یک مشاور؟ چه احساسی را به مخاطب منتقل می‌کنید؟ مخاطب با دیدن شما احساس می‌کند تلاش شما برای فروش است یا ارائه اطلاعات مفید؟

البته توجه داشته باشید که فروشنده بودن یا مشاور بودن به خودی خود خوب یا بد نیست. موضوع اصلی این است که شما برای موفقیت در صفحه اینستاگرام، باید تلاش کنید در جایگاه مشاور قرار بگیرید نه فروشنده.

باید تلاش کنید مخاطب احساس کند نه تنها شما اطلاعات کاملی از حوزه کاری خود دارید، بلکه توانایی خوبی در انتقال این اطلاعات داشته و می‌تواند روی شما به عنوان یک مشاور حساب کند. اگر بتوانید این احساس را در مخاطب خود ایجاد کنید، فرایند اعتمادسازی را به خوبی طی کرده‌اید.

دوباره تاکید می‌کنیم داشتن صفحه اینستاگرام برای تبلیغات املاک، صرفا در حالتی منطقی است که حوزه کاری شما مشتریان گسترده‌ای داشته باشد. مثل شمال کشور یا شهرک پردیس تهران.

اما اگر نخواهید خودتان صفحه اینستاگرام داشته باشید چطور باید تبلیغات املاک در اینستاگرام را انجام دهید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

تبلیغات املاک در اینستاگرام بدون داشتن صفحه شخصی

اگر نمی‌خواهید کار تبلیغ املاک را با صفحه شخصی خود (یا صفحه مربوط به آژانس املاک خود) انجام دهید، باید در صفحات دیگر اینستاگرام تبلیغ کنید. در این حالت احتمالا سوالات زیر برای شما بوجود می‌آید:

  • در چه صفحاتی تبلیغ کنم؟
  • چه تبلیغی با چه متن و محتوایی برای املاک مناسب است؟
  • چگونه از میزان موثر بودن تبلیغ خود اطمینان حاصل کنم؟

برای تبلیغات املاک در اینستاگرام در چه صفحاتی تبلیغ کنیم؟

فرض کنید می‌خواهید یک کالای گران قیمت و لاکچری را بفروشید. بین تبلیغ در دیوار و تبلیغ در بیزینس کلاس پروازهای خارجی کدام را انتخاب می‌کنید؟ قطعا گزینه دوم. چرا؟ چون مشتری چنین کالایی را نمی‌توان در دیوار پیدا کرد ولی احتمال پیدا کردن این مشتری در بیزینس کلاس یک پرواز خارجی وجود دارد.

این قاعده برای تبلیغات املاک در اینستاگرام نیز صادق است. یعنی باید در صفحاتی تبلیغ کنید که احتمال می‌دهید مشتریان بالقوه شما در آن‌ها بیش‌تر حضور دارند. بنابراین قدم اول برای تبلیغ املاک در اینستاگرام دسته بندی مشتریان است.

حالا فرض کنید هدف شما جذب افرادی است که نیت سرمایه‌گذاری دارند. در قدم اول باید پیج‌هایی که مورد توجه این افراد هستند را پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: قانون 70 درصد ساخت زمین چیست؟


چطور صفحه مناسب برای تبلیغات املاک در اینستاگرام را پیدا کنیم؟

چطور صفحه مناسب برای تبلیغات املاک در اینستاگرام را پیدا کنیم؟
کلمات مرتبط با علایق مخاطبان خود را در اکسپلور اینستاگرام جستجو کنید.

مجموعه‌ای موضوعاتی که مورد توجه این افراد است را پیدا کنید. مثلا اخبار اقتصادی، بورس، دلار، طلا و… سپس وارد اینستاگرام شده و در بخش اکسپلور اینستاگرام، این کلمات را وارد کنید. در نتایج جست‌وجو وارد دو بخش Top(برتر) و Tags(برچسب‌ها) شوید.

در هر یک از بخش‌ها به تعدادی صفحه می‌رسید که محتوایی در حوزه مورد نظر شما تولید می‌کنند. حالا باید از بین این صفحات گزینه‌های مناسب‌تر را انتخاب کنید. برای این کار با ادمین پیج‌ها ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها یک عکس از آمار بازدید پست‌ها یا استوری‌هایشان بخواهید.

در ادامه می‌توانید نسبت هزینه‌ی تبلیغات در هر صفحه با میزان بازدید پست یا استوری آن صفحه را مقایسه کرده و به چند گزینه برای تبلیغات املاک در اینستاگرام برسید.

چه نوع تبلیغی برای املاک مناسب است؟

به طور کلی در فضای اینستاگرام فیلم بازخورد بهتری نسبت به عکس دارد. البته باید توجه داشته باشید که یک عکس خوب، می‌تواند بهتر از یک فیلم بد باشید. به هر حال کیفیت حرف اول را می‌زند. بنابراین بیش‌تر از اینکه ذهن خود را درگیر این کنید که تبلیغ شما فیلم باشد یا عکس، به محتوای آن فکر کنید.

یک تبلیغ مناسب باید ۳ ویژگی زیر را داشته باشد:

  1. به خوبی شما را معرفی کند. مخاطب باید بداند قرار است با چه کسی و چه مجموعه‌ای ارتباط برقرار کند.
  2. جذاب باشد. تبلیغ شما بدون جذابیت، شانسی برای جلب توجه مخاطب ندارد.
  3. یک راه ارتباطی مناسب در اختیار مخاطب بگذارید. شما باید راه مناسبی در اختیار مخاطب قرار دهید. راهی که از طریق آن بتوانید مشتری بالقوه را جذب کنید.

برای اطلاع دقیق از فازهای بازاریابی املاک این مقاله را مطالعه کنید: «آموزش روش‌های بازاریابی املاک برای مدیران و مشاورین املاک».

چطور تبلیغ موثری برای املاک درست کنیم؟

چطور تبلیغ موثری برای املاک درست کنیم؟
برای داشتن یک تبلیغ موثر باید محتوای شما ساختار درستی داشته باشد.

برای تولید یک تبلیغ مناسب، باید بدانید که تبلیغ شما از ۳ بخش تشکیل شده:

  1. افتتاحیه یا شروع تبلیغ
  2. پیام تبلیغ
  3. لندینگ

افتتاحیه یا شروع تبلیغ شما باید جذاب و بیانگر هدف اصلی شما از تبلیغ باشد. شفافیت و جذابیت مهم‌ترین مولفه‌های این بخش از تبلیغ هستند. اگر تبلیغ شما عکس است، بخش بالا سمت راست آن باید دربردارنده‌ی شروع تبلیغ باشد.

اگر تبلیغ شما ویدئویی است، باید ۳ تا ۸ ثانیه اول دربردارنده پیام اصلی (و جذاب)  باشد. بنابراین تبلیغ خود را هرگز با سلام و احوال‌پرسی یا هر موضوعی غیر از هدف اصلی تبلیغ شروع نکنید.

اگر قصد دارید تبلیغ خود را در قالب یک پست اینستاگرام انجام دهید، حتما یک کاور برای آن طراحی کنید تا موضوع اصلی ویدئو شما روی کاور نوشته شود.

پیام تبلیغ باید شفاف و واضح باشد. از زیاده‌گویی و توضیحات اضافه (چه در قالب تصویر در چه قالب ویدئو) پرهیز کنید. پیش از گفتن هر جمله، به این فکر کنید که شنیدن یا خواندن آن چه سودی برای مخاطب دارد. به این ترتیب محتوای شما شانس بیش‌تری برای جلب توجه دارد.

منظور از لندینگ محلی است که مخاطب را به آن هدایت می‌کنید. لندینگ می‌تواند یک صفحه‌ی اینترنتی، کانال تلگرام یا شماره تماس باشد. نکنه مهم در خصوص لندینگ این است که باید رسیدن به آن تا حد امکان راحت باشد.

نکته بعدی این است که شما باید آمادگی کافی برای ارائه خدمات به مخاطبی که به لندینگ شما رجوع کرده را داشته باشید. مثلا اگر لندینگ شما شماره تماس است، باید آمادگی پاسخگویی در ساعات مختلف را داشته باشید. شماره شما باید در دسترس باشد و فردی که قرار است جواب تلفن را بدهد باید در کار خود خبره باشد.


بیشتر بخوانید: نمونه متن پیامک تبلیغاتی املاک


جمع بندی

ویژگی اصلی اینستاگرام برای تبلیغات این است که امکان اتصال شما را به مخاطبان بسیاری از سراسر کشور فراهم می‌کند. بنابراین اگر املاک شما به صورت محلی مشغول فعالیت است و مشتریان گسترده‌ای ندارید، داشتن صفحه جهت تبلیغات املاک در اینستاگرام برای شما منطقی نیست.

اما در صورتی که مثل املاک شمال کشور یا پردیس تهران مخاطبان گسترده‌ای دارید، می‌توانید برای تبلیغ املاک خود از پیج شخصی استفاده کنید. در این حالت باید از مخاطب و برای مخاطب صحبت کنید. باید سوالات مخاطب را پاسخ داده و در قامت یک مشاور به مشتریان بالقوه خود کمک کنید.

در صورتی که قصد دارید از پیج‌های دیگر جهت تبلیغ املاک در اینستاگرام استفاده کنید، باید در تبلیغ خود ۳ فاکتور: معرفی خود یا مجموعه، جذابیت و لندینگ که بالاتر توضیحات آن‌ها ارائه شد را در تبلیغ در نظر بگیرید.

به عنوان آخرین نکته، اگر در شهرستان هستید، برای شما بهتر است که در پیج‌های مخصوص شهر یا استان خود تبلیغ انجام دهید. چرا که قطعا مخاطب شما در این پیج‌ها حضور دارند و تبلیغ در چنین صفحاتی باعث بیش‌تر شناخته شدن شما در سطح شهر می‌شود.

هر چند مبحث تبلیغات بسیار گسترده است، اما ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهم تبلیغات املاک در اینستاگرام را شرح دهیم. اگر سوالی در این خصوص دارید، یا درباره موارد مطرح شده ابهامی دارید، سوال خود را در بخش نظرات در انتهای این مقاله مطرح کنید. در اسرع وقت به سوالات ما پاسخ می‌دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=1276