درآمد مشاور املاک چقدر است؟ مشاور املاک مبتدی یا حرفه‌ای در تهران چقدر درآمد دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که برای هر فردی در ابتدای ورود به حرفه املاک مطرح می‌شود. اگر شما هم قصد دارید به تازگی وارد این حرفه شوید، حتما این مقاله را مطالعه کنید، چرا که راهنمایی‌های مفید دریافت می‌کنید.

در این مقاله مطالب زیر را می‌خوانید:

  1. درآمد مشاور املاک مبتدی در تهران و شهرستان چگونه است؟
  2. درآمد مشاور املاک در تهران و شهرستان چقدر است؟
  3. آیا درآمد تضمینی برای مشاور املاک وجود دارد؟
  4. نکاتی در خصوص کسب درآمد برای مشاورین املاک

درآمد مشاور املاک مبتدی در تهران و شهرستان چگونه است؟

در شغل املاک به حقوق ثابت و استخدام شدن فکر نکنید. چرا که درآمدی که برای آژانس املاک حاصل می‌شود، نتیجه مستقیم فعالت خود شما است. به عبارت دیگر اگر شما کار خود را به خوبی انجام ندهید، درآمدی حاصل نمی‌شود.

پس منطقی است که به جای حقوق ثابت، درصدی از درآمدی که حاصل از فعالیت شماست، به عنوان حقوق به شما پرداخت شود. اما اینکه این درصد چقدر است، چگونه پرداخت می‌شود، آیا می‌توان کف و سقفی برای آن در نظر گرفت، مطالبی هستند که در ادامه این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

معمولا روش‌های پرداخت به مشاور املاک به ترتیب زیر است:

  • حقوق ثابت + درصد از معامله
  • درصد ثابت از هر معامله
  • درصد پلکانی

در مدل اول حقوق ثابت اندکی به مشاور املاک پرداخت می‌شود. هدف اصلی از پرداخت حقوق ثابت در این حالت، کاهش ریسک مشاور املاک مبتدی است.

در مدل دوم درصد مشخصی از هر معامله به مشاور املاک پرداخت می‌شود. این میزان در برخی موارد تا ۶۰ درصد هم می‌رسد. البته چنین درصدی اغلب به مشاورین املاک حرفه‌ای و با سابقه پیشنهاد داده می‌شود.

در مدل پلکانی، درصد پرداختی متناسب با درآمدی است که مشاور املاک برای مجموعه حاصل کرده. مثلا به این ترتیب که تا ۱۰۰ میلیون تومان پورسانت معامله، ۳۵ درصد. از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ۴۰ درصد و… .

توجه داشته باشید که برخی از آژانس‌های املاک درصد مشاور املاک را پس از کسر کسورات محاسبه می‌کنند. این کسورات مربوط به مالیات ارزش افزوده و مالیات بر درآمد است.

بعضی از آژانس‌های املاک درجا تسویه کرده و برخی دیگر در پایان ماه. منظور از تسویه درجا این است که درصد مشاور املاک پس از دریافت کمیسیون از مشتری پرداخت می‌شود. البته طبیعی است که در مدل پلکانی، باید آخر ماه با شما تسویه شود.

در صورتی که به شغل مشاور املاک علاقه دارید و قصد ورود به بازار کار این شغل را دارید، می‌توانید از دوره مشاور املاک مهندس علیرضا عمویی کمک بگیرید. در این دوره به تمام مباحثی که برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک حرفه‌ای نیاز دارید، به صورت صفر تا صد اشاره شده است.


بیشتر بخوانید: استعلام فرم ج اینترنتی


درآمد مشاور املاک در تهران و شهرستان چقدر است؟

درآمد مشاور املاک در تهران و شهرستان چقدر است؟
بخش اصلی یا تمام درآمد مشاور املاک درصدی از کمیسیون املاک از قرارداد است.

درآمد مشاور املاک حتی در حالتی که ترکیبی از حقوق ثابت و درصد از معامله است، کاملا به ثمن معامله وابسته است. چرا که به هر حال بخش اصلی درآمد مشاور املاک از درصدی است که دریافت می‌کند. بنابراین بدیهی است که تعیین درآمد مشاور املاک وابسته به متوسط ارزش معاملات است.

در تعیین میزان درآمد مشاور املاک باید به این نکته توجه کرد که قیمت مسکن کاملا تحت تاثیر تورم و عوامل دیگر است. بنابراین درآمدی که ما امروز (نیمه دوم سال ۹۹) برای مشاور املاک در تهران و شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم، سال آینده می‌تواند کاملا غیر منطقی باشد.

در نتیجه برای اینکه هم معیاری از میزان درآمد مشاور املاک مبتدی و حرفه‌ای به شما داده باشیم و هم با توجه به اطلاعات این مقاله بتوانید در آینده معیار مناسبی از درآمد مشاور املاک را تخمین بزنید، از دو شاخص حقوق قانون کار و متوسط ارزش معاملاتی در تهران و شهرهای درجه ۳ استفاده می‌کنیم.

حقوق قانون کار در حال حاضر (نیمه دوم سال ۹۹) معادل ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان است. متوسط ارزش معاملاتی در تهران حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در شهرهای درجه ۳ نیز حدود ۱ میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان است.

در حال حاضر یک مشاور املاک مبتدی در شهرهای درجه ۳ می‌تواند ماهانه درآمدی در حدود ۳ میلیون تومان و در تهران حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان داشته باشد.

مشاور املاک حرفه‌ای نیز در شهرهای درجه ۳ می‌تواند درآمد ماهانه‌ای در حدود ۵۰ تا حتی ۱۰۰ میلیون تومان و در تهران درآمدی در حدود ۳۰۰ و حتی ۵۰۰ میلیون تومان بدست آورد.

سوال مهمی که بوجود می‌آید این است: آیا تضمینی در خصوص این درآمد وجود دارد؟ آیا هر مشاور املاک می‌تواند چنین درآمدی را در هر ماه داشته باشد؟ پاسخ این سوالات در خصوص درآمد مشاور املاک جنبه حیاتی دارد. پس حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

آیا تضمینی برای درآمد مشاور املاک وجود دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است: خیر! هیچ تضمینی برای درآمد مشاور املاک وجود ندارد. اما چرا؟ به دلایل زیر:

  1. درآمد مشاور املاک کاملا به تلاش و مهارت‌های وی وابسته است.
  2. درآمد مشاور املاک کاملا تحت تاثیر شرایط بازار است.

شما برای اینکه توانایی‌های خود در حرفه املاک را افزایش دهید، باید مجوعه‌ای از آموزش‌های حقوقی حرفه املاک و مجموعه‌ای از آموزش‌های کسب و کار املاک را دریافت کنید. به این ترتیب می‌توانید سطح درآمد خود را افزایش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله: «چگونه مشاور املاک جذب کنیم؟ (روش‌های جذب مشاور مبتدی و حرفه‌ای)» را مطالعه کنید تا با ویژگی‌های یک مشاور املاک حرفه‌ای آشنا شوید. موضوع اثر گذاری شرایط بازار بر درآمد املاک را در ادامه بررسی می‌کنیم.

شرایط بازار چگونه بر درآمد مشاور املاک اثر می‌گذارد؟

شرایط بازار چگونه بر درآمد مشاور املاک اثر می‌گذارد؟
یکی از نکات بقای مشاور املاک در این کار، مدیریت هزینه‌ها با توجه به وضعیت درآمد در شرایط مختلف بازار است.

در اولین سال فعالیت خود متوجه می‌شوید که بازار املاک در فروردین ماه کم رونق است. به همین ترتیب در برخی از شهرستان‌ها، در ایام محرم و صفر تعداد معاملات ملکی کاهش می‌یابد.

کاهش تعداد معاملات ملکی یعنی رقابتی‌تر شدن بازار. در بازار رقابتی طبیعتا حرفه‌ای‌ها می‌توانند موفق باشند. بنابراین طبیعی است که یک مشاور املاک مبتدی در این ماه‌ها درآمد قابل توجهی نداشته باشد.

شرایط بازار به نحوی دیگر نیز روی درآمد مشاور املاک اثر گذار است. برای درک این موضوع ابتدا باید با دوره‌های بازار مسکن آشنا باشید:

  1. دوره رونق
  2. دوره گذار از رونق به رکود
  3. دوره رکود
  4. دوره گذار از رکود به رونق

حتی مبتدی‌ترین مشاورین املاک در دوره رونق قرارداد می‌بندند. اما مشاورین مبتدی، وقتی به دوره گذار از رونق به رکود می‌رسند، شوکه می‌شوند. چرا که ناگهان درآمد آن‌ها سقوط کرده و موفق به عقد قرارداد نمی‌شوند.

دوره گذار از رونق به رکود سخت‌ترین دوره در کار املاک است. چرا که در این دوره فروشنده همچنان قیمت را افزایش داده و خریدار توان خرید ندارد. همین موضوع باعث می‌شود معاملات ملکی اصطلاحا قفل شود. این دوره معمولا حدود ۳ ماه طول می‌کشد.

برای آشنایی بیش‌تر با دوره‌های بازار مسکن، ویدئو این لایو از مهندس علیرضا عمویی را مشاهده کنید.

به نظر می‌رسد دوره رکود نیز سخت باشد، اما با ایجاد ثبات در بازار، معاملات دوباره افزایش می‌یابند. البته مشاورین املاک مبتدی که روی آموزش خود کار نکرده‌اند، همچنان در این دوره با مشکل جدی مواجه هستند.

دوره رکود نیز تقریبا بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. بنابراین مشاورین مبتدی که به آموزش خود اهمیت نداده‌اند، قطعا در این دوره با کار پردرآمدی مثل کار املاک خداحافظی می‌کنند. در نهایت دوره گذار از رونق به رکود که حدود ۳ ماه طول می‌کشد، فرصت خوبی برای کسب درآمد است.


بیشتر بخوانید: جلوگیری از دور زدن مشاور املاک


نکاتی در خصوص کسب درآمد برای مشاورین املاک

یکی از دلایلی که بسیاری از مشاورین املاک با این حرفه پر درآمد خداحافظی می‌کنند، این است که ماه‌هایی که تعداد معاملات کم می‌شود، با افت درآمدی روبرو شده و همین مسئله باعث می‌شود این کار را رها کرده و به سمت شغلی بروند که درآمد ثابتی داشته باشد.

برای اینکه با این مشکل روبرو نشوید، در درجه اول به شما توصیه می‌کنیم درآمد خود را به دقت مدیریت کنید. شاید شما به عنوان یک مشاور املاک مبتدی در ماه‌های اول کار خود حتی درآمدی چند برابر آنچه پیش‌تر گفتیم را کسب کنید. اما باید به فکر ماه‌های پیش رو باشید.

همانطور که گفتیم در فروردین نباید توقع درآمد آنچنانی داشته باشید. بنابراین مثلا اگر در دوره رونق وارد کار املاک شده‌اید و در ماه اول کار خود در شهرستان ۱۰ میلیون تومان درآمد داشتید، تصور نکنید همیشه در روی همین پاشنه می‌چرخد. با مدیریت هزینه و درآمد خود، آینده‌نگر باشید.

اما توصیه دوم ما به شما این است که خود را به چشم یک فرد مبتدی نگاه نکنید. تلاش کنید با مسائل حقوقی املاک مثل سند خوانی و اصطلاحات حقوقی آشنا شوید. تلاش کنید کسب و کار املاک را بیاموزید. در کارشناسی ملک، فایل‌یابی، آگهی نویسی و… خبره شوید.

مجموعه مهندس علیرضا عمویی، با هدف آموزش مشاورین املاک مبتدی و حرفه‌ای شدن شما، محصول «پکیج کامل آموزش مشاورین املاک» که شامل آموزش تمام مسائل حقوق و مباحث کسب و کار املاک است را آماده کرده.

در آخر توصیه ما به شما این است که برای حرفه‌ای و ماندگار شدن در این شغل و کسب درآمد چشمگیر، همیشه به دنبال آموزش باشید.

اگر سوالی در خصوص درآمد مشاور املاک مبتدی و حرفه‌ای دارید، سوال خود را در بخش نظرات در انتهای همین مقاله مطرح کنید. در اسرع وقت به سوال شما پاسخ می‌دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=1313