بر اساس گزارش خبرگزاری آنا، شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات مسکن را افزایش داد. البته این خبر صرفا به افزایش سقف وام اوراق مسکن مربوط ‌می‌شود. این افزایش سقف، در خصوص سایر تسهیلات و وام‌های مسکن، اعلام نشده است.

در این مطلب در خصوص میزان افزایش سقف وام اوراق مسکن در شهرهای مختلف، میزان هزینه‌ای که برای دریافت این وام یا به عبارتی خرید اوراق باید بپردازید و همینطور میزان افزایش سقف وام اوراق برای زوجین و مجردها توضیح می‌دهیم.

با افزایش سقف وام اوراق مسکن در شهرهای مختلف چقدر وام داده می‌شود؟

در سال‌های دورتر، میزان وام پرداختی در شهرهای مختلف تفاوتی نداشت. اما این روال تغییر کرده و در حال حاضر وقتی وام جدید یا افزایش سقف تسهیلات مسکن اعلام می‌شود، میزان سقف وام برای شهرهای مختلف متناسب با جمعیت آن شهرها هم اعلام می‌گردد.

این وام هم به صورت انفرادی (به مجردها) و هم به زوجین تعلق می‌گیرد. بدیهی است که میزان وامی که به زوجین پرداخت می‌شود، ۲ برابر وام پرداختی به مجردها است. بر این اساس، میزان افزایش سقف وام اوراق مسکن برای زوجین و مجردها در شهرهای مختلف به شرح زیر اعلام شده است:

  • سقف تسهلات در تهران: برای زوجین معادل ۲۰۰ میلیون تومان و برای مجرها ۱۰۰ میلیون تومان.
  • سقف تسهیلات در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر: برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و برای مجردها ۸۰ میلیون تومان.
  • سقف وام اوراق مسکن در شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر: برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان و برای مجردها معادل ۶۰ میلیون تومان.

حتما اطلاع دارید که در کنار این وام، می‌توانید وام جعاله نیز دریافت کنید. سقف وام جعاله در حال حاضر معادل ۲۰ میلیون تومان است. البته سقف وام جعاله برای زوجین معادل ۴۰ میلیون تومان است.

یعنی زوجین با خرید وام اوراق مسکن و جعاله به طور همزمان می‌توانید ۴۰ میلیون تومان بیش از آنچه در بالا اعلام شد، وام دریافت کنید. به عبارتی سقف وام اوراق + وام جعاله برای زوجین تهرانی معادل ۲۴۰ میلیون تومان است.

اما خرید این وام چقدر برای شما هزینه دارد؟ باید اطلاع داشته باشید در صورتی که قصد دریافت این وام را دارید، باید پول نقد لازم برای خرید اوراق را داشته باشید. در ادامه میزان پول نقدی که باید داشته باشید را بررسی می‌کنیم.

هزینه دریافت اوراق وام بانک مسکن چقدر است؟

هزینه دریافت اوراق وام بانک مسکن، متناسب با افزایش سقف وام اوراق مسکن چقدر است؟
برای خرید اوراق وام بانک مسکن به چقدر پول نقد نیاز داریم؟

برای خرید اوراق وام مسکن باید از طریق فرابورس اقدام کنید. در این مقاله، قدم به قدم و به صورت تصویری، نحوه کار با سایت فرابورس توضیح داده شده است. در صورتی که قصد دارید اوراق وام مسکن را خریداری کنید، حتما این مقاله را مطالعه کنید:

راهنمای خرید اوراق وام بانک مسکن

هزینه اوراق مسکن بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله مدتی که معتبر هستند و میزان عرضه و تقاضا متفاوت است. در حال حاضر این اوراق با قیمت ۴۰ هزار تومان تا حدود ۴۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. بنابراین متوسط قیمت اوراق وام مسکن را ۴۲ هزار تومان در نظر می‌گیریم.

برای محاسبه میزان پول نقدی که برای دریافت این وام باید بپردازید، باید بدانید نیاز به خرید چند برگه اوراق دارید. به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان وام، باید یک برگه خریداری کنید.

با اطلاع از قیمت هر برگه، به راحتی می‌توانید میزان پول نقدی که برای دریافت اوراق این وام باید پرداخت کنید را محاسبه کنید. ما به عنوان نمونه، این عدد را برای زوجین تهرانی که قصد دارند وام اوراق و وام جعاله را به صورت همزمان دریافت کنند، محاسبه می‌کنیم.

محاسبه هزینه دریافت وام اوراق بانک مسکن و جعاله برای زوجین تهرانی

همانطور که اشاره شد، سقف وام اوراق مسکن در تهران برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان است. یعنی برای دریافت این وام باید ۴۰۰ برگه اوراق خریداری کنید. در صورتی که قیمت هر برگه از اوراق را ۴۲ هزار تومان در نظر بگریم، برای خرید ۴۰۰ برگه اوراق باید مبلغ ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازید.

همانطور که گفتیم سقف وام جعاله برای زوجین معادل ۴۰ میلیون تومان است. برای این وام نیز باید ۸۰ برگه اوراق خریداری کنید. یعنی باید مبلغ ۳ میلیون ۳۶۰ هزار تومان برای آن بپردازید.

بنابراین، زوجین تهرانی در کل برای خرید اوراق وام بانک مسکن بعلاوه وام جعاله، باید مبلغ ۲۰ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برداخت کنند. به عبارت دیگر، شما با خرید این وام ۲۴۰ میلیون تومانی، بودجه خود برای خرید خانه را به میزان ۲۲۰ میلیون تومان افزایش داده‌اید.

https://alirezaamooei.com/?p=1374