از دید قانون مسائلی که مکتوب باشد قابل استناد و پذیرفتنی است. بنابراین اگر به هر دلیل مجبور شدید قرارداد اجاره را فسخ کنید، باید آن را مکتوب نمایید. در این مطلب با آوردن نمونه متن فسخ اجاره نامه سعی می‌کنیم روش صحیح نوشتن متن فسخ قرارداد اجاره را آموزش دهیم.

توجه کنید که آنچه در ادامه توضیح می‌دهیم، برای اجاره نامه‌های دستی و اجاره نامه‌هایی که توسط مشاور املاک در آژانس املاک نوشته شده، قابل استفاده است. در ادامه ابتدا ساختار متن فسخ اجاره نامه را توضیح داده، سپس ۲ نمونه فسخ اجاره را توضیح می‌دهیم.

ساختار متن فسخ اجاره نامه

متن فسخ اجاره نامه ساختار مشخصی دارد. بعضی از بخش‌های متن فسخ اجاره نامه متناسب با دلیل فسخ قرارداد تغییر می‌کند. در ادامه ساختار کلی این متن را ملاحظه می‌کنید.

پیرو اجاره نامه به شماره                        که در تاریخ                     در آژانس املاک        نوشته شده است، با توجه به وضعیت پیش آمده و وقوع خیار شرط                     موجر اجازه فسخ قرارداد را داشته و مستاجر اجازه اعتراض نسبت به این قضیه را ندارد. مستاجر باید ملک را ظرف مدت        روز تخلیه نماید.

نکته: اگر دقت کنید می‌بینید که فسخ اجاره نامه بر اساس وقوع یک خیار شرط است. دقت داشته باشید که حتی اگر در متن اجاره نامه از عبارت «اسقاط کافه خیارات» استفاده کرده باشید، باز هم می‌توانید به واسطه خیار شرط (اگر در اجاره نامه ذکر شده باشد)، قرارداد را یکطرفه فسخ کنید.

این متن برای اجاره نامه‌هایی که در بنگاه املاک نوشته می‌شود کاربرد دارد. هر چند برای اجاره نامه‌های دستی نیز کلیت این متن درست است، اما باید تغییرات کوچکی در آن ایجاد شود. در ادامه این نکات را توضیح می‌دهیم.

تفاوت اجاره نامه دستی، رسمی و بنگاهی را در این مقاله مطالعه کنید.

ساختار متن فسخ اجاره نامه برای اجاره نامه‌های دستی

ساختار متن فسخ اجاره نامه برای اجاره نامه‌های دستی
ساختار فسخ اجاره نامه‌های دستی تا حد زیادی شبیه اجاره نامه‌های عادی (بنگاهی) است.

در صورتی که اجاره نامه را به صورت دستی نوشتی باشید، باید تغییراتی در ساختاری که گفته شده اعمال کنید. در درجه اول باید بخش «در آژانس املاک» از متن فوق حذف شود.

احتمالا اغلب افرادی که اقدام به نوشتن اجاره دستی می‌کنند، برای اجاره نامه خود شماره نمی‌زنند. بنابراین اجاره نامه مورد نظر فاقد شماره است و امکان ارجاع به آن با استفاده از شماره‌ی اجاره نامه مقدور نیست.

پیشنهاد می‌کنیم نحوه صحیح نوشتن اجاره نامه دستی را در اینجا مطالعه کنید.

بنابراین اگر اجاره نامه دستی نوشته باشید و اجاره نامه فاقد شماره باشد، برای اینکه مشخص شود فسخ‌نامه مورد نظر مربوط به کدام اجاره نامه است، بهتر است مشخصات ملک را به جای شماره اجاره نامه ذکر کنید.

با توجه به توضیحات بالا ساختار اجاره نامه برای اجاره نامه دستی به صورت زیر است:

پیرو اجاره نامه مربوط به ملک به آدرس                        پلاک ثبتی               فرعی و اصلی          که در تاریخ                     نوشته شده است، با توجه به وضعیت پیش آمده و وقوع خیار شرط                               موجر اجازه فسخ قرارداد را داشته و مستاجر اجازه اعتراض نسبت به این قضیه را ندارد. مستاجر باید ملک را ظرف مدت   روز تخلیه نماید.

هر چه قسمت آدرس دقیق‌تر نوشته شود بهتر است. البته اگر در زمان نوشتن متن فسخ اجاره نامه به اطلاعات ثبتی ملک دسترسی ندارید، می‌توانید آدرس دقیق ملک را بنویسید.

ساختاری که در بالا به آن اشاره شد برای حالتی است که یکی از طرفین قرارداد بخواهد به استناد خیار شرط در عقد اجاره، اقدام به فسخ آن کند. در صورتی که فسخ با رضایت طرفین باشد (که به آن اقاله گفته می‌شود)، ساختار این متن باید متفاوت باشد. در ادامه این ساختار را توضیح می‌دهیم.

ساختار متن فسخ اجاره نامه در صورت رضایت طرفین برای فسخ (اقاله)

گاهی اوقات موجر و مستاجر هر دو در خصوص فسخ اجاره نامه رضایت دارند. در این شرایط نیازی به نوشتن فسخ نامه نیست. بلکه باید متن اقاله (تفاسخ) برای این حالت نوشته شود.

پیرو اجاره نامه به شماره                        که در تاریخ                     در آژانس املاک        نوشته شده است، طرفین توافق کرده‌اند که قرارداد فوق را اقاله (تفاسخ) نموده. شرایط بدین ترتیب است که در تاریخ                   تخلیه صورت گیرد، مبلغ                  که نزد موجر به عنوان ودیعه قرض‌الحسنه بوده است از طرف موجر به مستاجر عودت داده شود و تمامی قبوض، هزینه‌ی شارژ و کلیه‌ی هزینه‌هایی که مستاجر باید پرداخت نماید در تاریخ مشخص شده تصفیه شود و پس از انجام تعهدات فوق طرفین هیچگونه حق و حقوقی نسبت به دیگر از جهت مسائل مالی و حقوقی ندارند.

همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، اگر اجاره نامه دستی نوشته شده باشد، باید بخش «در آژانس املاک» حذف شده و به اگر اجاره نامه دستی فاقد شماره است، به جای شماره اجاره نامه آدرس ثبتی یا آدرس پستی ملک نوشته شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به شرایط فسخ اجاره نامه را مطالعه کنید تا از حق و حقوقی قانونی موجر و مستاجر در صورت فسخ قرارداد آگاه شوید.

حالا که با ساختار کلی متن فسخ اجاره نامه آشنا شدید، ۲ مورد نمونه فسخ اجاره نامه را در ادامه به عنوان مثال می‌آوریم.

نمونه فسخ اجاره نامه به علت عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستاجر

نمونه فسخ اجاره نامه به علت عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستاجر
فراموش نکنید که باید خیار شرط جهت فسخ قرارداد در اجاره نامه قید شده باشد.

توجه داشته باشید که باید در متن اجاره نامه قید شده باشد که اگر مستاجر مدت مشخصی (این مدت باید در اجاره نامه قید شده باشد. مثلا ۲ ماه متوالی) اجاره‌بها را پرداخت نکند، موجر اجاره فسخ یکطرفه اجاره نامه را دارد.

پیرو اجاره نامه به شماره ۵۲۳۸ که در تاریخ ۹۹/۴/۳ در آژانس املاک منصوری نوشته شده است، با توجه به وضعیت پیش آمده و وقوع خیار شرط مبنی بر عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر به مدت ۲ ماه متوالی، موجر اجازه فسخ قرارداد را داشته و مستاجر اجازه اعتراض نسبت به این قضیه را ندارد. مستاجر باید ملک را ظرف مدت ۷ روز تخلیه نماید.

البته توجه داشته باشید که قانون در خصوص مدت زمان که به مستاجر بابت تخلیه وقت داده می‌شود اظهار نظری نکرده است. این مدت صرفا یک زمان درخواستی از سوی موجر است. این مدت می‌تواند طی مذاکره با مستاجر جهت همکاری با وی تغییر کند.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات مفیدی در خصوص جریمه دیرکرد تخلیه خانه و نحوه محاسبه آن بدست آورید، این مقاله را مطالعه کنید: «راهنمای محاسبه جریمه دیرکرد اجاره، تخلیه خانه و پرداخت ودیعه».

همینطور آگاهی از قانون روابط موجر و مستاجر موصوب ۱۳۷۶ در این خصوص می‌تواند به شما کمک کند.

نمونه فسخ اجاره نامه به علت استفاده از «عین مستاجره» به غیر از مورد ذکر شده در قرارداد

منظور از «عین مستاجره»، ساختمان ملکی است که حق استفاده از آن طی قرارداد اجاره به مستاجر واگذار شده است. در صورتی که مستاجر از ملک مورد اجاره برای کاری که در خصوص آن توافق نشده استفاده کند، مالک می‌تواند قرارداد را یکطرفه فسخ کند.

به عنوان مثال اگر مستاجر ملکی که کاربری آن مسکونی است را، بدون اینکه توافقی در اجاره نامه قید شود، به صورت ملک اداری یا تجاری استفاده کند، مستاجر می‌تواند اقدام به فسخ یکطرفه قرارداد کند. در این صورت متن فسخ اجاره نامه به صورت زیر است:

پیرو اجاره نامه به شماره ۴۸۹۱ که در تاریخ ۹۷/۲/۱۱ در آژانس املاک قاسمی نوشته شده است، با توجه به وضعیت پیش آمده و اینکه ملک به عنوان مسکونی به مستاجر اجاره داده شده اما مستاجر از آن به عنوان ملک اداری استفاده کرده است، موجر اجازه فسخ قرارداد را داشته و مستاجر اجازه اعتراض نسبت به این قضیه را ندارد. مستاجر باید ملک را ظرف مدت ۱۰ روز تخلیه نماید.

توجه داشته باشید که اگر مستاجر در خصوص استفاده از ملک با موجر توافق کرده باشد و این موضوع در اجاره نامه قید شود، اما از ملک استفاده دیگری کند، مصداق تدلیس در معامله است و موجر به واسطه خیار تدلیس در اجاره، می‌تواند معامله را فسخ کند.

چند نکته در خصوص نوشتن فسخ اجاره نامه

چند نکته در خصوص نوشتن فسخ اجاره نامه
رعایت ریزه‌کاری‌ها در فسخ قرارداد اجاره ضروری است.

در صورتی که هیچ یک از طرفین قرارداد اعتراضی به فسخ اجاره نامه نداشته باشند، طبق روال زیر عمل کنید:

  • موجر و مستاجر با در دست داشتن اجاره نامه به بنگاه املاک مراجعه کنند.
  • متن فسخ اجاره نامه طبق آنچه در این مقاله توضیح داده شد، پشت اجاره نامه نوشته شود.
  • موجر، مستاجر، مشاور املاک و دو نفر شاهد عاقل، بالغ و مرد، زیر متن نوشته شده را امضا کنند.

در صورتی که یکی از طرفین، مثلا مستاجر نسبت به فسخ اعتراض داشت و حاضر به همراهی موجر نشد، می‌توان متن فسخ اجاره نامه را در برگه‌ای دیگر نوشت. پیشنهاد ما این است که در این شرایط برای اینکه مستاجر نسبت به فسخ و تخلیه ملک تمکین کند، موجر مراحل زیر را نیز انجام دهد:

  • مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه فسخ نامه نوشته شده به همراه اجاره نامه
  • ارسال اظهار نامه برای مستاجر جهت ثبت قانونی این موضوع

در نهایت تاکید می‌کنیم که امضای دو نفر شاهد را به هیچ وجه فراموش نکنید. چرا که اعتبار فسخ‌نامه شما وابسته به آن است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «اجاره نامه دستی چیست و چقدر اعتبار دارد» را در این خصوص مطالعه کنید.

در صورتی که سوالی در خصوص متن یا نمونه فسخ اجاره نامه دارید، سوالات خود را در بخش نظرات در انتهای همین مقاله بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

 

سوالات متداول | متن فسخ اجاره نامه

متن فسخ قرارداد توافقی چگونه باید نوشته شود؟ 

متن فسخ اجاره نامه ساختار مشخصی دارد. بعضی از بخش‌های متن فسخ اجاره نامه متناسب با دلیل فسخ قرارداد تغییر می‌کند. در ادامه مقاله ساختار کلی این متن را ملاحظه می‌کنید. 

 

https://alirezaamooei.com/?p=936