چگونه مشاور املاک تاسیس کنیم؟ شرایط اخذ مجوز مشاور املاک چیست؟ چگونه یک آژانس املاک موفق تاسیس کنیم؟ وسایل مورد نیاز مشاور املاک چیست؟ برای موفقیت یک بنگاه املاک باید روی چه مواردی تخصص داشته باشیم؟

اگر در فکر تاسیس آژانس املاک هستید، احتمالا سوالات بالا ذهن شما را درگیر کرده است. بنابراین نگران نباشید. گروه تحقیقات بازار مسکن مهندس علیرضا عمویی در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ داده و مسیر موفقیت شما برای تاسیس یک بنگاه املاک حرفه‌ای را ترسیم می‌کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید عبارت است از:

  • شرایط و مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاور املاک چیست؟
  • وسایل مورد نیاز مشاور املاک چیست؟
  • برای موفقیت یک آژانس املاک باید چه چیزهایی را بدانیم؟

پیش از ادامه مقاله، یک توصیه برای شما داریم. اگر با این تصور می‌خواهید وارد کار املاک شوید که این حرفه شغلی پردرآمد و بی‌دردسر است، توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله «مزایا و معایب کار مشاور املاک چیست؟» را مطالعه کنید تا با مزایا و معایب حقیقی کار املاک آشنا شوید.

مطالعه مقاله‌ای که معرفی شد، به شما کمک می‌کند با اطلاع از محاسن و سختی‌های کار املاک، با چشمان باز وارد این حرفه شوید.

وسایل مورد نیاز مشاور املاک چیست؟

وقتی به این فکر می‌کنید که چگونه مشاور املاک تاسیس کنیم، قطعا ذهن شما درگیر این می‌شود که چه وسایلی برای دفتر املاک خود باید تهیه کنید. در ادامه در این خصوص توضیح می‌دهیم.

وسایل مورد نیاز برای مشاور املاک بر اساس نوع املاکی که شما قصد راه‌اندازی آن را دارید می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر قصد دارید یک بنگاه املاک سنتی راه‌اندازی کنید، به وسایل زیر نیاز دارید:

  • حداقل یک میز و صندلی
  • یک عدد کامپیوتر برای انجام کارهایی مثل دریافت کد رهگیری
  • یک عدد پرینتر که با قابلیت اسکن، برای پرینت گرفتن از مدارکی مثل: سند، مدارک هویتی، چک‌ها و…
  • یک خط تلفن

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه مشاور املاک مدرن تاسیس کنیم، به وسایل دیگری هم برای تاسیس مشاور املاک نیاز دارید. از جمله:

  • تعدادی کامپیوتر – کاربرد این کامپیوترها می‌تواند برای ثبت آگهی در سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور یا فایل‌یابی از سیستم‌های فایلینگ باشد. تعداد این کامپیوترها بسته به مدل کاری شما و تعداد کارشناسان فروشی که در آژانس املاک شما مشغول به کار هستند می‌تواند متفاوت باشد.
  • یک یا چند خط تلفن – تعداد تلفن‌ها نیز متناسب با مدل کاری شما می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که بخواهید بر هر یک از مشاورین یک میز یا کانتر در نظر بگیرید، نیاز است به همان تعداد دستگاه تلفن فراهم کنید.
  • نرم افزار مدیریت فایل – در صورتی که مدرن کار می‌کنید و چندین کارشناس فروش در دفتر املاک شما مشغول به کار هستند، قطعا به یک نرم افزار مدیریت فایل نیاز دارید.
  • اتاق جلسات – قطعا یک آژانس املاک حرفه‌ای باید دارای یک اتاق مخصوص جلسات باشد تا جلسات فروش در فضایی آرام و کنترل شده برگزار شود.
  • مودم و اشتراک اینترنت – برای انجام کارهایی مثل فایل‌یابی، درج آگهی در سایت‌های آگهی مثل دیوار و شیپور و…

همچنین دیدن کنید: پکیج آموزش مشاور املاک


نکته مهم در خصوص تهیه وسایل مورد نیاز مشاور املاک

پیش از اینکه ادامه مطلب که مراحل و مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاور املاک است را ادامه دهیم، یک توصیه برای شما داریم.

در ابتدای کار و پیش از گرفتن پروانه کسب مشاور املاک، از بین تمامی وسایل مورد نیاز برای مشاور املاک که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فقط برای تهیه محل کار اقدام کنید. چرا که اگر محل کار شما از سوی اتحادیه املاک یا اماکن رد شود، مجبورید وسایل خود را متناسب با دفتر جدید تهیه کنید.

دقت داشته باشید که پس از انتخاب محل مورد نظر، برای دریافت مجوز مشاور املاک اقدام کنید و پس از اینکه محل دفتر املاک شما به تایید اتحادیه و امکان رسید، قرارداد خرید یا اجاره دفتر را امضا کنید. در غیر این صورت ممکن است اتحادیه یا اداره اماکن دفتر شما را تایید نکند و به این ترتیب دچار ضرر می‌شوید.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاور املاک چیست؟

شرایط و مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاور املاک چیست؟
طی مراحل اداری اخذ پروانه املاک باید یک سری مدارک به اتحادیه املاک ارائه کنید.

برای اخذ مجوز و پروانه مشاور املاک در قدم اول، باید به اتحادیه املاک شهر مورد نظر مراجعه کرده و جهت دریافت مجوز تاسیس مشاور املاک درخواست دهید.

در این مرحله باید یک سری مدارک به اتحادیه املاک ارائه دهید. مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاور املاک عبارتند از:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • سند ملک یا اجاره نامه‌ای که دارای کد رهگیری است (ملکی که به عنوان دفتر کار انتخاب کرده‌اید)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی عدم اعتیاد

در ادامه اتحادیه املاک از مکانی که ما به عنوان دفتر کار خود معرفی می‌کنیم بازدید می‌کند. مواردی که اتحادیه املاک در این مرحله بررسی می‌کند عبارتند از:

  • کاربری ملک (باید تجاری یا اداری باشد)
  • بررسی متراژ دفتر کار (حداقل متراژ در شهرهای مختلف اندکی تفاوت دارد. اما این عدد در اغلب شهرها چیزی در حدود ۱۵ یا ۱۶ متر است)

پس از این مرحله اتحادیه املاک نامه‌ای به اداره اماکن ارسال می‌کند و اداره اماکن به موجب این نامه از دفتر کار شما بازدید می‌کند. مواردی که در این مرحله بررسی می‌شوند عبارتند از:

  • مشرف نبود محل کار شما به منازل شخصی اطراف (دید نداشتن به منازل شخصی)
  • نصب صحیح دوربین‌های مدار بسته
  • ایمن بودن محل کار از جهت امکان سرقت
  • بررسی مجهز بودن دفتر کار شما به کپسول آتشنشانی
  • بررسی وجود گاو صندوق در دفتر کار جهت حفظ اسناد

پس از این بازدید، در صورت تایید از سوی اماکن، نامه برای اتحادیه املاک صادر شده و بلامانع بودن محل معرفی شده از سوی شما برای راه‌اندازی کسب و کار املاک تایید می‌شود.

در ادامه شما باید در کلاس‌هایی که از سوی اتاق اصناف برگزار می‌شود شرکت کنید. توجه داشته باشید که در این کلاس‌ها نکات کلی مربوط به حرفه املاک از جمله مسائل مربوط به بیمه و مالیات شرح داده می‌شود. به عبارت دیگر هیچگونه آموزش تخصصی در حوزه املاک در این کلاس‌ها ارائه نمی‌شود.

پس از طی این مراحل اداری، مجوز یا همان پروانه مشاور املاک صادر می‌شود. باید بدانید که این تازه شروع کار است. قطعا مسیر پر پیچ و خمی برای موفقیت پیش روی شما قرار دارد. در ادامه به طور مختصر به آنچه برای موفقیت نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم.

برای موفقیت مشاور املاک به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای موفقیت مشاور املاک به چه چیزهایی نیاز داریم؟
برای کسب موفقیت در کار املاک باید دانش و مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنید.

موفقیت در حرفه املاک را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • موفقیت به عنوان یک کارشناس فروش در یک آژانس املاک
  • موفقیت آژانس املاک

اگر تمایل دارید به عنوان یک کارشناس فروش وارد این حرفه شوید برای موفقیت باید ۳ فاکتور زیر را داشته باشید یا آن‌ها را کسب کنید:

  1. ویژگی‌های شخصیتی مناسب برای کار املاک
  2. دانش‌های حقوقی و کسب و کاری مورد نیاز برای کار املاک
  3. مهارت‌های مورد نیاز برای کار املاک

هر یک از موارد بالا را به طور مفصل در مقاله «چگونه مشاور املاک حرفه ای شویم» توضیح داده‌ایم. اما اگر قصد دارید بنگاه املاک خود را تاسیس کنید و آن را به یک آژانس املاک موفق تبدیل کنید، باید روی موارد زیر تمرکز کنید:

  1. فایلینگ (فایل‌یابی)
  2. روش‌های مختلف بازاریابی املاک
  3. جمع کردن جلسه فروش
  4. تحریر قرارداد

در واقع می‌توان گفت ۴ مورد بالا، نقاط عطف حساس در مسیر موفقیت هر آژانس املاک هستند. در ادامه در خصوص هر یک به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

فایلینگ (فایل‌یابی)

آژانس‌های املاک و مشاورین املاک کالایی که متعلق به خودشان باشد برای عرضه به مشتری ندارند. کالایی که ما مشاورین املاک به مردم عرضه می‌کنیم، فایل‌هایی است که به ما سپرده می‌شود.

بنابراین یکی از فاکتورهای که می‌توان به وسیله آن میزان موفقیت یک آژانس املاک را سنجید، میزان فایل‌هایی است که در مناطق فعالیت خود دارد. چرا که فایل بیش‌تر، مساوی شانس عقد قرارداد بیش‌تر و کسب درآمد بیش‌تر است.

هر چند فایل را می‌توان از طریق سیستم‌های فایلینگ مثل ایران‌فایل بدست آورد (البته این راه بیش‌تر در تهران موثر است نه شهرستان‌ها)، اما هر مشاور املاک حرفه‌ای و آژانس املاک موفقی به خوبی می‌داند که فایل‌های انحصاری که فقط در اختیار آن آژانس املاک است، نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت دارد.

بنابراین، یک مدیر املاک موفق باید تمرکز ویژه و برنامه مشخصی برای فایل‌یابی و جذب فایل‌های انحصاری داشته باشد.

روش‌های مختلف بازاریابی املاک

روش‌های مختلف بازاریابی املاک
مشاورین املاک پیشرو نیازمند مجهز شدن به روش‌های مختلف بازاریابی هستند.

باید قبول کنیم دورانی که مشاورین املاک در مغازه خود می‌نشستند و خریدار و فروشنده به آن‌ها مراجعه می‌کردند تمام شده است. مشاورین و آژانس‌های املاک برای موفقیت باید با روش‌های مختلف بازاریابی آشنا باشند.

مشاورین املاک در حال حاضر برای اینکه به موفقیت‌های چشمگیر دست یابند، به حُسن شهرت نیاز دارند. آیا شما حاضرید مانند گذشته‌ها سال‌ها منتظر بمانید تا مردم از شما با نام نیک یاد کنند؟ بعید به نظر می‌رسد!

روش‌های مخلتف بازاریابی املاک به مشاورین و آژانس‌های املاک کمک می‌کند در مدت بسیار بسیار کوتاه‌تری نسبت به گذشته شناخته شوند. این شناخته شدن که در بازاریابی به آن برند شدن نیز گفته می‌شود، یکی از راه‌های بسیار موثر برای افزایش درآمد آژانس املاک و مشاورین املاک است.

جمع کردن جلسه فروش

اگر الان که این مقاله را می‌خوانید هنوز وارد حرفه املاک نشده‌اید، احتمالا اطلاع دقیقی از حساس بودن و میزان سخت بودن جلسه فروش ندارید. بهترین توصیفی که می‌توان از جلسه فروش داشت، رینگ بوکس است.

در جلسه فروش خریدار و فروشنده تمام تلاش خود را برای کسب سود بیش‌تر به خرج می‌دهند. خریدار برای گرفتن تخفیف بیش‌تر، فراهم کردن شرایط پرداختی بهتر و… و فروشنده برای تخفیف ندادن، دریافت پول نقد بیش‌تر و… تلاش می‌کنند.

در این میان مدیر املاک یا مدیر جلسه ۳ وظیفه مهم بر عهده دارد:

  1. مدیریت جلسه به نحوی که منافع طرفین حفظ شود
  2. عدم ایجاد شاعبه جانب‌داری از خریدار یا فروشنده
  3. هدایت طرفین قرارداد به نحوی که توافق حاصل شود

افرادی که تجربه حضور در جلسه فروش را دارند، به خوبی می‌دانند که مدیریت جلسه فروش و انجام ۳ وظیفه‌ی بالا به خوبی، مانند راه رفتن روی طنابی باریک در ارتفاعی بلند است. اگر این کار به درستی انجام نشود، سقوط در انتظار شماست.

چرا از کلمه سقوط استفاده کردیم؟ چرا که عدم موفقیت در جلسه فروش مساوی به هدر رفتن تلاش کارشناس (یا کارشناسان فروش)، هدر رفتن زمان و هزینه‌های انجام شده برای به قرارداد رساندن آن فایل است. به عبارتی می‌توان گفت، جمع کردن جلسه فروش نوک پیکانی است که باید تیر را به هدف بنشاند.


بیشتر بخوانید: قانون 70 درصد ساخت زمین چیست؟ 


تحریر قرارداد

تحریر قرارداد
نوشتن قراردادهای ملکی نیازمند دانش حقوقی مورد نیاز است.

احتمالا فکر می‌کنید وقتی جلسه فروش با موفقیت جمع شد و خریدار و فروشنده به توافق رسیدند، کار تمام است. اما سنگین‌ترین بخش کار املاک که تحریر قرارداد است تازه شروع می‌شود.

چرا کار تحریر قرارداد سنگین‌ترین بخش از کار املاک است؟ زیرا اشتباه مشاور املاک به راحتی می‌تواند دردسرهای فراوانی ایجاد کند. دردسرهایی برای خریدار، فروشنده و خود مشاور املاک.

لطفا فراموش نکنید که بخش عمده‌ای از دعاوی قضایی کل کشور مربوط به دعاوی ملکی است. بنابراین تصور نکنید این مشکل برای شما بوجود نمی‌آید. کوچک‌ترین سهل انگاری یا نداشتن مهارت و دانش لازم در نکات حقوقی تحریر مبایعه نامه و اجاره نامه می‌توان دردسرهای بزرگی به همراه داشته باشد.

پس اگر به همچنان به این فکر می‌کنید که چگونه مشاور املاک تاسیس کنیم، باید به فکر آموختن مسائل حقوقی این کار هم باشید. در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید.

همانطور که می‌بینید، با استفاده از روش‌های مختلف فایل‌یابی، می‌توانید فایل‌های بیش‌تری برای عرضه داشته باشید. با آشنایی با روش‌های بازاریابی املاک نیز می‌توانید خود و خدمات خود را به خوبی به مردم معرفی کرده و شانس عقد قرارداد خود را افزایش دهید.

در ادامه با مهارت در جمع کردن جلسه فروش و آگاهی کامل از نکات مربوط به نوشتن مبایعه نامه و اجاره نامه، می‌توانید زحمات تیم خود را به ثمر بنشانید. این است مسیر موفقیت در کار املاک. هر چند ساده به نظر می‌رسد، اما در عمل با دشواری‌های بسیاری همراه است.

در این مقاله تلاش کردیم به شما توضیح دهیم چگونه مشاور املاک تاسیس کنیم و چگونه آن را به موفقیت برسانیم. اگر سوالی در زمینه چگونگی تاسیس مشاور املاک یا به موفقیت رساندن آن دارید، سوالات خود را در بخش نظرات در انتهای همین مقاله مطرح کنید، در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=1233