در این مقاله توضیحاتی در خصوص مشاعات می‌دهیم. نحوه تشخیص اینکه کدام یک از بخش‌های آپارتمان جزو مشاعات است را می‌آموزیم. همچنین نحوه محاسبه قدرالسهم مشاعات را آموزش داده و نکاتی را در خصوص موضوع فروش آن توضیح می‌دهیم.

مشاعات آپارتمان چیست و چگونه می‌توان مشاعات ساختمان را تشخیص داد؟

مشاعات آپارتمان بخش‌هایی از آپارتمان است که تمام مالکین در آن سهم دارند. نکته مهم در این خصوص این است که سهم هیچ یک از مالکین را نمی‌توان به صورت مجزا تعیین کرد. به عبارت دیگر، تمام مالکین، در تمام نقاط مشاعات آپارتمان سهم دارند.

به عنوان مثال، راهروهای یک آپارتمان ۶ طبقه جزو مشاعات است. این بدان معناست که ساکنین طبقه اول، از راهروی جلوی خانه‌ی ساکنین طبقه ششم سهم دارند و بالعکس. بنابراین هیچ از مالکین نمی‌تواند ادعا کند فلان بخش از راهرو (مشاعات) متعلق به من است. چرا که چنین ادعایی بی‌معناست.

نحوه تشخیص مشاعات ساختمان بسیار راحت است. هر قسمتی از آپارتمان که در سند قطعی مالکیت به طور مشخص به عنوان دارایی مالک به آن اشاره نشده باشد، جزو مشاعات آپارتمان است.

مثلا در سند هر واحد، متراژ انباری و پارکینگ ذکر شده است. بنابراین انباری و پارکینگ جزو مشاعات نیستند. اما راهرو و آسانسور جزو مشاعات هستند. چرا که در سند مالکیت به آن‌ها و میزان متراژی که به مالک تعلق می‌گیرند اشاره‌ای نشده است.

در واقع می‌توان گفت مشاعات بخش‌هایی از آپارتمان هستند که شما از آن‌ها سهم دارید، اما مالکیت آن در اختیار و اراده شما نیست. یعنی مشاعات به کل مالکین تعلق دارد و یک نفر از مالکین نمی‌تواند روی بخشی از مشاعات به صورت جداگانه مالکیت داشته باشد.

در ادامه نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان را توضیح می‌دهیم، اما پیشنهاد می‌کنیم مطلب را حتما تا انتها مطالعه کنید.


مقاله مرتبط: قانون 70 درصد ساخت زمین چیست؟


نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان (محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان)

نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان (محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان)
برای محاسبه قدرالسهم از مشاعات، ابتدا باید متراژ کلی ساختمان را از نقشه آن استخراج کرد.

طبیعتا قدرالسهم از مشاعات برای هر یک از مالکین، معادل قدرالسهم ملک آن‌ها است. برای محاسبه قدرالسهم مشاعات می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید.

ابتدا باید متراژ کل مشاعات ساختمان را از روی نقشه ملک استخراج کنید. سپس هر یک از مالکین به نسب سهمی که از کل اعیان دارند، از مشاعات نیز سهم می‌برند. برای درک بهتر موضوع، به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید در یک آپارتمان، ۴ واحد به متراژ‌های: ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ متر داریم. مجموع این متراژها معادل ۳۴۰ متر است. بنابراین به ترتیب هر یک از مالکین: ۷۰ سهم از ۳۴۰ سهم، ۸۰ سهم از ۳۴۰ سهم، ۹۰ سهم از ۳۴۰ سهم و ۱۰۰ سهم از ۳۴۰ سهم دارند.

بنابراین برای محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمانی که ۷۰ متر دارد، باید متراژ کل مشاعات که در نقشه ملک مشخص است را بر عدد ۳۴۰ تقسیم و در عدد ۷۰ ضرب کنیم. یعنی اگر متراژ کل مشاعات ۳۰۰ متر مربع باشد، قدر السهم مالک آپارتمان ۷۰ متری معادل ۶۱.۷۶ متر مربع است.

البته توجه داشته باشید که وقتی صحبت از قدرالسهم مشاعات می‌کنیم، منظورمان صرفا قدرالسهم از راهرو، راه پله، پشت بام، آسانسور و موارد مشابه است، نه قدرالسهم از کل زمین.

اما موضوع اصلی در محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان این است که محاسبه این عدد چه فایده‌ای برای ما دارد؟ آیا محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان واقعا اهمیت داشته و ضرروی است؟ برای دریافت جواب این سوال، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

آیا آگاهی از نحوه محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان برای فروش ضروری است؟

اگر تصور می‌کنید برای فروش آپارتمان باید نحوه محاسبه قدرالسهم مشاعات را بلد باشید، در اشتباه هستید. چرا که مشاعات آپارتمان قابل معامله نیست. دلیل این موضوع در توضیحاتی که پیش‌تر دادیم مشخص است.

وقتی شما نمی‌توانید به صورت مجزا مالکیت چیزی را داشته باشید، پس نمی‌توانید آن را بفروشید. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، هیچ یک از مالکین نمی‌تواند به صورت مجزا مالکیتی بر مشاعات آپارتمان داشته باشد.

پس در واقع محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان عملی بیهوده است. چرا که یا آپارتمان شما نوساز است و قصد فروش بنا را دارید، یا اینکه ملک شما کلنگی است و قصد دارید قدرالسهم ملک را بفروشید.

در حال اول آنچه می‌توانید بفروش برسانید در سند مالکیت مشخص شده است و همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، در سند مالکیت به میزان سهم شما از مشاعات اشاره‌ای نمی‌شود. در حالت دوم هم شما زمین ملک خود را می‌فروشید. پس اصلا بحثی از ساختمانی که در ملک ساخته شده در میان نیست.


مطالعه کنید: «آموزش نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان»


چه زمانی نیاز به محاسبه قدرالسهم آپارتمان داریم؟

چه زمانی نیاز به محاسبه قدرالسهم آپارتمان داریم؟
هنگام فروش زمین آپارتمان کلنگی یا برای تعیین سهم هر یک از مالکین در مشارکت در ساخت باید قدرالسهم را محاسبه کرد.

به طور کلی در دو حالت زیر نیازمند محاسبه قدرالسهم هستیم:

  1. زمانی که تمام مالکین آپارتمان قصد دارند به جای اینکه واحدهای خود را جداگانه بفروشد، همگی زمین آپارتمان را بفروشند. (در حالتی که ملک کلنگی است).
  2. زمانی که اهالی یک آپارتمان قصد دارند مشارکت در ساخت انجام دهند. در این حالت برای تعیین سهم هر یک پس از ساخت آپارتمان جدید، باید قدرالسهم هر یک از مالکین محاسبه شود.

در هیچ از حالات بالا شما نیازی به محاسبه قدرالسهم مشاعات آپارتمان ندارید. چرا که در حالت اول شما زمین ملک را می‌فروشید و با بنا کاری ندارید. در حالت دوم نیز متناسب با قدرالسهمی که در حال حاضر دارید، از آپارتمان نوساز سهم می‌برید.

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف، سوالات اشتباهی ذهن خریدار یا فروشنده را درگیر می‌کند. ما در مجموعه مهندس علیرضا عمویی بنا به رسالتی که به عهده داریم، وظیفه خود می‌دانیم در چنین مواقعی، ذهن طرفین معامله را روشن کرده و آگاهی لازم را منتقل کنیم.

در صورتی که هر سوالی در خصوص محاسبه قدرالسهم آپارتمان یا مشاعات دارید، سوال خود را در بخش نظرات در انتهای همین مقاله مطرح کنید. در اسرع وقت به سوال شما پاسخ می‌دهیم.


بیشتر بخوانید: مشاوره ساخت و ساز


 

https://alirezaamooei.com/?p=1332