اگر به دنبال تاسیس یک آژانس املاک هستید، روش‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی برای فعالیت شما به عنوان مشاور املاک وجود دارد. املاک کفی، سنتی و دپارتمانی سه دسته‌بندی هستند که می‌توان برای فعالیت در این بخش در نظر گرفت.

املاک دپارتمانی در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه مشاوران املاک قرار گرفته که رویکرد آنها متفاوت از املاک سنتی است. اگر شما هم به دنبال تعریف املاک دپارتمانی و تفاوت آن با املاک سنتی هستید، توصیه می‌کنیم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

انواع آژانس املاک و تفاوت‌هایی که با هم دارند

ما معمولا سه نوع آژانس املاک داریم که شامل املاک کفی، سنتی و املاک دپارتمانی هستند. گزینه‌های دوم و سوم بیشتر در مقابل هم قرار دارند. اما املاک کفی بیشتر به لوکیشن و موقعیت جغرافیایی املاک اشاره دارد. یعنی آژانس املاک شما باید در محل عبور و در حاشیه خیابان دارای ویترین باشد.

نکته مهم در مورد دسته‌بندی املاک آن است که تمام املاک‌های سنتی معمولا به شکل کفی هستند. اما لزوما تمام املاک‌های کفی، سنتی نیستند. یعنی ممکن است آژانس املاک شما هم دپارتمانی باشد و هم ویژگی‌های املاک کفی را داشته باشد.

معمولا در تهران و کلانشهرها نمونه‌های زیادی از اینگونه املاک دیده می‌شود که هم مانند املاک کفی دارای ویترین جلو خیابان هستند و هم اینکه همانند املاک دپارتمانی در داخل ساختمان نیرو و تجهیزات خود را در اختیار دارند.

البته ذکر این نکته ضروری است که فعالیت در داخل ساختمان دلیلی بر دپارتمانی بودن آن املاک نیست. اما این نکته واضح است که املاک سنتی نمی‌تواند در داخل ساختمان و بدون ویترین جلو خیابان فعالیت کند.

مهم‌ترین تفاوت‌های املاک سنتی با دپارتمانی چیست

املاک سنتی و دپارتمانی در ساختار سازمانی، روش بازاریابی، ایجاد روابط، موقعیت جغرافیایی، ارتباط با مشتری و حتی در ویژگی‌های ظاهری با هم تفاوت دارند. ما در ادامه در مورد این تفاوت‌ها بیشتر برای شما صحبت می‌کنیم.

سازماندهی و ساختار سازمانی

اصلی‌ترین تفاوت املاک سنتی و دپارتمانی به ساختار و سازمان‌دهی داخلی آنها برمی‌گردد. معمولا املاک سنتی فاقد ساختار سازمانی هستند، تجهیزات و نیروی انسانی کمتری در اختیار دارند و دفتر فعالیت آنها کوچک‌تر است. این در حالی است که املاک دپارتمانی ساختاریافته و شبیه سازمان هستند.

فعالیت تخصصی نیروها

در املاک دپارتمانی رنج‌های کاری مختلفی در نظر گرفته می‌شود و افراد به شکل تخصصی در هر رنج فعالیت می‌کنند. برای نمونه رنج اجاره، خرید و فروش به شکل جداگانه وجود دارد.

حتما بخوانید: مهم‌ترین روش‌های فایل‌یابی املاک که مشاوران باید بدانند

افراد براساس منقطه فعالیت، محدوده قیمتی و همچنین میزان تخصصی که دارند؛ در رنج‌های مختلف فعالیت می‌کنند. معمولا افرادی که به تازگی در اینگونه املاک مشغول به فعالیت می‌شوند، از آنها در رنج اجاره استفاده می‌کنند. بعد از مدتی کسب تجربه به رنج‌های خرید یا فروش انتقال می‌یابد.

بنابراین افراد در صورت داشتن صلاحیت از رنج‌های و قیمت‌های پایین‌تر به رنج‌ها و قیمت‌های بالاتر می‌روند. در املاک دپارتمانی همچنین موقعیت‌های شغلی مختلفی مانند مدیر قرارداد و مدیر رنج تعریف می‌شود. اما املاک سنتی اینگونه نیستند.

اتاق مجزا املاک سنتی و دپارتمانی

املاک دپارتمانی برخلاف املاک سنتی معمولا دارای اتاق قرارداد مجزا هستند.

اتاق قرارداد مجزا

یکی دیگر از ویژگی‌های املاک دپارتمانی وجود اتاق قرارداد جداگانه است. هر چند شاید این موضوع در نگاه اول چندان از دید مشتری به عنوان یک مزیت محسوب نشود. اما داشتن اتاق قرارداد به بهتر نوشته شدن قراردادها کمک شایانی می‌کند.

در املاک سنتی چنین اتاقی وجود ندارد. بنابراین معمولا در حین نوشتن قرارداد مشتریان مختلف به مشاور املاک مراجعه کرده و با شما وارد گفت‌وگو می‌شوند.

این موضوع باعث می‌شود تا نتوانید بر روی بحث قرارداد تمرکز کنید. باید در نظر بگیرید که قرارداد نکات حقوقی خاص خود را داشته و توجه به تمامی آنها نیاز به تمرکز ویژه‌ای دارد که باید با طرفین در مورد مسائل مختلف صحبت کنید.

روش بازاریابی و فایل‌یابی

از دیگر تفاوت‌های املاک سنتی و دپارتمانی آن است که موفقیت در املاک سنتی به شدت به لوکیشن و موقعیت جغرافیایی وابسته است. بنابراین چنانچه املاک سنتی شما از موقعیت خوبی برخوردار باشد، عابران و رهگذران مختلف تبدیل به مشتری می‌شوند و فایل‌های خود را به شما می‌سپارند.

اما روش بازاریابی و فایل‌یابی در املاک دپارتمانی کاملا متفاوت است. یعنی در املاک دپارتمانی برخلاف سنتی، شما منتظر آمدن مشتری نیستید. بلکه از روش‌های مختلف از جمله بازاریابی اینترنتی، تبلیغات در اینستاگرام، تلگرام، دیوار و سایر موارد استفاده می‌کنید تا فایل به دست آورید.

مقالات مرتبط: 

نکات طلایی تبلیغات املاک در دیوار که مشاوران باید بدانند 

هر آنچه مشاوران از تبلیغات املاک در تلگرام باید بدانند 

آموزش جامع تبلیغات املاک در ایسنتاگرام 

اجرای رویکرد CRM و ارتباط با مشتری

از جمله تفاوت‌های دیگر املاک دپارتمانی و سنتی، پیاده کردن CRM یا همان سیستم ارتباط با مشتری است که این کار برای شما در املاک دپارتمانی بسیار راحت‌تر است. البته منظور از CRM داشتن نرم‌افزار نیست. بلکه داشتن رویکردی خاص برای ارتباط با مشتری جهت افزایش درآمد مجموعه است.

دلیل راحتی این کار آن است که در املاک دپارتمانی عملا مشتریان شما خود به خود دسته‌بندی می‌شوند. چرا که شاکله‌ اصلی بحث ارتباط با مشتری همین دسته‌بندی مشتریان است که در اینگونه املاک این کار انجام می‌شود.

با داشتن رویکرد ارتباط با مشتری می‌توانید مشتریان خود را براساس رنج‌های مختلف دسته‌بندی کنید. سپس ببینید در بازه‌های زمانی مختلف یا دوره‌های رکود و رونق بازار مسکن کدام یک از این رنج‌ها سوددهی بهتری دارند.

براساس این دسته‌بندی همچنین می‌توانید برای رنج‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید. برای نمونه ببینید کدام یک از رنج‌ها پتانسیل بیشتری برای رشد دارند، کدام یک وضعیت مناسبی ندارند و باید بهبود داده شوند. به همین ترتیب می‌توان برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داد.

اما در املاک سنتی معمولا یک یا دو نفر وجود دارند که در تمامی رنج‌ها فعالیت می‌کنند. بنابراین تمرکز ویژه‌ای بر روی یک بخش ندارند و عملا پیاده کردن این برنامه‌‌ها کار سختی است.

شبکه‌سازی و ایجاد روابط

روابط و شبکه‌سازی نقش بسزایی در موفقیت شما برای پیدا کردن فایل یا یافتن مشتری دارد. از این لحاظ چندین تفاوت بین املاک سنتی و دپارتمانی وجود دارد. نکته اول آن است که بسیاری از املاک سنتی، قدیمی هستند و به واسطه همین قدیمی بودن روابط و شبکه‌سازی خوبی دارند.

بنابراین از آن جایی که بسیاری از املاک سنتی خود به خود از املاک دپارتمانی قدیمی‌تر هستند، روابط بهتری دارند. از این رو نباید فریب این موضوع را خورد که برای نمونه آنها بدون فعالیت خاصی مشتری خود را هم دارند. در واقع مشتری داشتن و شبکه‌سازی آنها به واسطه قدمت‌شان است و ارتباطی به مدل کاری و نحوه فعالیت آنها ندارد.

با این اوصاف اگر دو املاک سنتی و دپارتمانی فعالیت خود را به تازگی شروع کنند، املاک دپارتمانی به لحاظ شبکه‌سازی و روابط نسبت به املاک سنتی جایگاه بهتری را در همان ابتدای کار دارد. چرا که همانطور که اشاره شد روابط در املاک سنتی بسیاری به قدیمی بودن آنها وابسته است.

شما در املاک دپارتمانی از این لحاظ زمانی می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید که نیروهای بیشتری نیز در بخش‌های تخصصی مختلف در اختیار داشته باشید. در این صورت می‌توانید روابط بهتر و باکیفیت‌تری را ایجاد کنید. در نتیجه فایل‌ها و مشتریان بیشتری نیز جذب می‌کنید.

البته تمامی این موارد به خودی خود اتفاق نمی‌افتند. بلکه باید شما به عنوان مدیریت املاک دپارتمانی زمینه آن را فراهم کنید. آموزش، سرپرستی و هماهنگی نیروها برای استفاده حداکثری از ظرفیت آنها از جمله وظایف مدیریت است.

نیاز به سرمایه اولیه

اشاره کردیم که در املاک سنتی بحث لوکیشن و موقعیت جغرافیایی بسیار اهمیت دارد. از این رو اینگونه املاک باید در لوکیشنی اقدام به تاسیس مشاور املاک کنند که رقیب کمی داشته باشند و تعداد فایل‌ها و معاملات نیز در آن منطقه به تعداد کافی وجود داشته باشد. البته نباید این نکته را نادیده بگیریم در جایی که تعداد معاملات بالا باشد، طبیعتا رقابت نیز بالا بوده و کار برای مشاور املاک سخت می‌شود.

حتما بخوانید: چطور با کمیسیون توافقی درآمد مشاوران املاک چندین برابر می‌شود؟ 

املاک سنتی برای شروع کار به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارند چرا که باید در یک موقعیت جغرافیایی فعالیت کنند که اصطلاحا دید بسیار خوبی داشته باشند. طبیعی است که خرید یا اجاره یک واحد تجاری در این موقعیت نیاز به سرمایه بیشتری دارد.

اما املاک دپارتمانی چون از روش‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری استفاده می‌کند، نیازی به داشتن ویترین کنار خیابان نداشته و معمولا در داخل واحدهای ساختمانی فعالیت خود را پی می‌گیرد.

در خصوص سرمایه باید این نکته را ذکر کرد که املاک دپارتمانی نیاز به تجهیزات مختلف مانند میز، صندلی، کامپیوتر و مواردی از این قبیل دارند که املاک سنتی کمتر به آن نیاز دارند. هر چند که در کل نیاز به سرمایه اولیه در املاک سنتی بیشتر از دپارتمانی است.

امکان گستردگی کار

محدوده کاری املاک سنتی معمولا بسیار محدودتر و بسته‌تر از دپارتمانی است. شما در املاک دپارتمانی به شکل تخصصی کار می‌کنید و می‌توانید نیروهای خود را در بخش‌های مختلف پخش کنید. بنابراین امکان گستردگی فعالیت وجود دارد.

حتما بخوانید: چطور درآمد خود را در املاک افزایش دهیم (راهنمای مشاوران و مدیران)

اما املاک دپارتمانی برای شهرهای کوچک چندان مناسب نیست. چرا که یکی از مسائلی که باعث جذاب‌تر شدن اینگونه املاک می‌شود، همین امکان گستردگی فعالیت است. اما زمانی که شهر محل فعالیت بزرگ نباشد، از این جهت سود جذابی عاید املاک دپارتمانی نمی‌شود و امکان گستردگی فعالیت وجود ندارد.

سطح تخصص و دانش نیروها

اشاره کردیم که املاک دپارتمانی به شکل تخصصی فعالیت می‌کنند که این موضوع بر ذهن مشتری تاثیرگذار است. هنگامی که فردی در یک رنج مشخص فعالیت می‌کند، اطلاعات وی نسبت به آن بخش بسیار بیشتر می‌شود.

در نتیجه کارشناسی ملک وی دقیق‌تر می‌شود، بهتر می‌تواند به مشتری سرویس بدهد و در ارتباط با مشتری نیز اطلاعات دقیق‌تری در اختیار دارد. مجموع این موارد باعث می‌شود تا خود مشاور املاک اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. چرا که احساس می‌کند کاملا بر کار مسلط است.

در این مقاله تلاش شد اصلی‌ترین تفاوت‌های املاک دپارتمانی و سنتی توضیح داده شود. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در خصوص املاک دپارتمانی و تفاوت آن با املاک سنتی دارید، می‌توانید سوال خود را در انتهای همین مقاله در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.

https://alirezaamooei.com/?p=3299